Tafeltennisvereniging Hilversum bestaat sinds 1 januari 2007. De club is ontstaan door de fusie van de verenigingen Quick’32 en Victoria. TTV Hilversum heeft tussen de 250 en 300 leden en is daarmee een van de grootste tafeltennisverenigingen van ons land.

Quick’32

Quick’32 behoorde tot de oudste tafeltennisclubs van Nederland en was voor de oorlog pionier van de tafeltennissport in het Gooi. Zowel voor de oorlog als in de naoorlogse jaren was Quick’32 een van de toonaangevende tafeltennisclubs in het land. Het eerste team speelde destijds in de ereklasse. Vanaf de jaren vijftig groeide het ledenbestand fors. In de zestiger jaren kreeg Quick haar thuishonk tegenover het NS-station. Een oude zolder, waar doodskisten werden gemaakt, werd omgebouwd tot Schildpadtafeltennishuis. Toen dit onderkomen werd gesloopt, verhuisde Quick begin jaren zeventig naar het nieuwe Schildpadhuis op het Gemeentelijk Sportpark, tegenover de drafbaan.

Schildpadhuis-Quick 32
Het Schildpadhuis Quick’32

In de jaren zeventig fuseerde Quick met Jaski. De vereniging heette toen Jaski-Quick. Na het wegvallen van de sponsor werd de oude clubnaam in ere hersteld. Door uitbreidingsplannen van de firma Kroymans werd het Schildpadhuis in 2005 gesloopt.

Bekende namen uit de Quick-historie zijn Guus Broné, Bep van Ham. Later Erik Brakkee, Annie van Gardingen, Bep Jansen, Jean Theebe, Rinus Fennis, Jan Schaefer en Sam Louwerse, naar wie één van beide speelzalen in ons huidige Tafeltenniscentrum is vernoemd.

Cees Vlaanderen met Guus Broné en Bep van Ham

De historie van Quick werd in 1992 beschreven in een jubileumboek. De vereniging bestond toen 60 jaar.

TTV Victoria

Tafeltennisvereniging Victoria werd aan het begin van de oorlog opgericht. Het was, minder dan Quick, gericht op prestaties. Gezelligheid voerde de boventoon. Vanaf 1952 kreeg de club een ondernomen in de Totohal, onder de drafbaan. In die periode werd ook een jeugdafdeling opgericht, die tot op de dag van vandaag een belangrijke peiler van de vereniging is.

Begin jaren zeventig verhuisde Victoria naar de Feesthal (later Spelevaart) op de Vaartweg, een voormalige garage, die omgebouwd was tot sportzaal. Deze accommodatie huurde de vereniging van de gemeente. Wel had men de beschikking over een eigen kantine.
.

Vanaf eind jaren zeventig kwam Victoria vrijwel onafgebroken in de landelijke competitie uit. Bekende namen uit de historie zijn mede-oprichter Piet Oskam, Ben Knecht, Rob Slikker, Arie de Loos, Cees van de Bovenkamp, Hans Stoop en Kees Giskes.

In de jaren tachtig en negentig nam de jongere generatie het roer over: met onder andere Hans den Blanken, Bart Lefel, Erwin Knecht en André Louwen haalde Victoria diverse sportieve successen. Het sportieve hoogtepunt vond plaats in de jaren negentig, toen Victoria promoveerde naar de eerste divisie (en na één competitie weer degradeerde).