Para-tafeltennis

Para-tafeltennis is tafeltennis voor mensen met een beperking, ook wel  Aangepast Sporten genoemd. De beperking kan lichamelijk en/of verstandelijk zijn. Hieronder vind je informatie over de diverse mogelijkheden voor sporters met een beperking om te tafeltennissen bij tafeltennisvereniging Hilversum.

Tafeltennis is een laagdrempelige sport. Met een beperking is het vaak nog prima mogelijk om deel te nemen aan het reguliere aanbod van activiteiten binnen onze tafeltennisvereniging. We bieden daarnaast nu ook schuiftafeltennis aan.

Sinds medio 2023 beschikt TTV Hilversum over een specifieke afdeling die zich richt op mensen met een beperking, hun eventuele begeleiders en op iedereen die hierover graag meer wil weten.

Para-tafeltennis is ontwikkeld voor drie doelgroepen:

• Tafeltennis voor spelers met een lichamelijke beperking: rolstoeltafeltennis en staand
  • Tafeltennis voor spelers met een verstandelijke beperking (G-Tafeltennis)
  • Schuiftafeltennis: de meest laagdrempelige spelvariant geschikt voor iedereen!

Bij TTV Hilversum zijn we gestart met ons te richten op de eerste en derde doelgroep. Hieronder vind je daar meer info over.

Tafeltennis met lichamelijke beperking: rolstoeltafeltennis en staand

Hoewel bij para-tafeltennis grotendeels dezelfde spelregels worden gehanteerd als in het ‘reguliere’ tafeltennis, zijn er in een paar gevallen toch andere spelregels. Bijvoorbeeld: bij het spelen tegen een tegenspeler in een rolstoel moet bij de service de bal (indien deze uit zou rollen) via de achterlijn de tafel verlaten. Zo niet is dit een let, tenzij de speler besluit om de bal te spelen, dan gaat de rally gewoon door. Anders is er een punt voor de spelende partij. Als een van de spelers in een rolstoel zit hoeft er bij het dubbelspel niet om en om gespeeld te worden en van plaats te worden gewisseld. En zo zijn er nog een paar aangepaste regels.

Deze spelregels zijn HIER te vinden.

Schuiftafeltennis

Wat is schuiftafeltennis?

Schuiftafeltennis is een spelvorm gebaseerd op het regulier tafeltennis. Bij tafeltennis is het de bedoeling dat de bal over het net richting de tegenstander wordt gespeeld. Bij schuiftafeltennis is het net verhoogd en zijn er schuifranden aan de zijkant van de tafel. Het is nu de bedoeling dat de bal rolt, onder het net doorgaat en dat deze contact blijft houden met de tafel. De bal moet blijven rollen zonder te stuiten. Gaat de bal over de rand van de boarding of via de achterlijn uit, dan is er een punt gescoord en begint men weer opnieuw.

Schuiftafeltennis wordt gespeeld op een gewone tafeltennistafel met schuifranden die los erop gezet kunnen worden of op een vaste schuiftafel. De schuiven kunnen aan de uiteinden versteld worden en naar gelang de mogelijkheden en mobiliteit van de spelers naar binnen of buiten worden geplaatst.

Voor wie is het geschikt?

Iedereen kan in principe schuiftafeltennissen. Het is geschikt voor jonger kinderen, oudere mensen en mensen met een beperking waarvoor het reguliere tafeltennis (nog) te moeilijk is. Het is dus uitermate geschikt om oog-hand coördinatie te trainen, maar ook de reflexen. Het spel kan in verschillende moeilijkheidsgraden ingezet worden.

Schuiftafeltennis wordt ook aanbevolen voor mensen met Parkinson.

Welke technieken kunnen er gebruikt worden?

De meest gebruikte techniek is de backhand, met het batje voor het lichaam. De forehandtechniek is nieuw en wordt steeds meer ingezet vooral bij jeugdspelers en spelers die mobiel genoeg zijn om beide technieken te leren. Er kan zittend, maar ook staand gespeeld worden.

Tijden

We trainen op donderdagochtend van 10.00 uur tot 11.30 uur.

Tafeltenniscentrum aan Vaartweg 52 in Hilversum

Contact

Voor vragen en aanmeldingen kunt u contact met ons opnemen via:  paratafeltennis@ttvhilversum.nl

Interesse?

U kunt altijd vrijblijvend komen kijken op de donderdagochtend!

Belangrijke links:

Paratafeltennis – Tafeltennis.nl