Ilan Meijer: ‘Blij dat ik weer kan spelen’

Na vijf maanden blessureleed staat Ilan Meijer weer achter de tafel. Afgelopen zaterdag maakte hij  zijn comeback in de kampioenspoule.

De 18-jarige Ilan wist in het duel met HTC twee partijen te winnen, waardoor Hilversum met 6-4 zegevierde en in de race blijft voor een plek bij de beste vier van Nederland. Ilan beseft dat hij na een lange revalidatieperiode nog niet de oude is. ,,Het is nog wennen. Ik had na afloop van de wedstrijd veel last van spierpijn. “ Ilan was de periode voor zijn blessure intensief aan het sporten. Te intensief, zo bleek naderhand.

Afgelopen zomer vergde een trainingsstage in China veel van zijn lichaam. Toen hij terug was, bleef hij intensief doortrainen. Vier à vijf keer tafeltennistrainingen per week, en 2 à 3 keer per week naar de sportschool. Zijn spieren raakten overbelast. Half september scheurde de ‘kleermakersspier’ in de binnenkant van zijn dijbeen. ,,Ik wist ’t pas tweeënhalve week later, toen ik naar de huisarts ging. De najaarscompetitie was nog maar net begonnen.”

Een moeilijke periode brak aan. De vijfde jaars havo-leerling was gewend elke dag te sporten.  In plaats daarvan was volledige rust geboden en  er volgde  een intensieve behandeling bij de fysiotherapeut.  Aanvankelijk zat er geen vooruitgang in. Hij worstelde met twijfels over het herstel. ,,Door het niet-sporten ben ik 1,5 kilo spiermassa in m’n benen kwijtgeraakt. Ik moet geleidelijk kracht herwinnen en de juiste balans zien te vinden. Ik  ben erg blij dat ik weer kan sporten.” Hij heeft geleerd ‘nog meer’ naar z’n lichaam te luisteren. ,,Dat betekent dat ik naast fysieke inspanning m’n lichaam meer rust moet geven om te herstellen.”

De competitie is inmiddels vier wedstrijden op gang. Ilan denkt dat het, ondanks een teleurstellende start, nog mogelijk is voor jongens 1 de play-offs te halen. ,,We hebben een niet al te zwaar programma voor de boeg.” Om de vierde plek te bereiken, moet Hilversum zes punten achterstand overbruggen. ,,Als dat lukt, doen we nog mee om het kampioenschap van Nederland.”

Ilan gaat volgend jaar studeren aan de Haagse Academie voor Lichamelijke opvoeding (HALO). ,,Ik wil tafeltennis combineren met studeren en hoop dat ik voor een topsportregeling in aanmerking kom.“ Hij heeft gekozen voor Den Haag vanwege de trainingsmogelijkheden. ,,In principe wil ik bij Hilversum blijven spelen, hopelijk volgend jaar in de derde divisie.”

Hij wil iedereen bedanken die hem de afgelopen maand gesteund heeft: clubgenoten, familie en vrienden. Het is fijn dat zoveel mensen hebben meegeleefd. Ik hoop dat dit me in de toekomst niet meer overkomt.”