Hoe gaat het met…? Poonam Albers: ,,Ik ben in korte tijd verslaafd geraakt aan tafeltennis.”

Naam: Poonam Albers (uitspreken als Poenam)
Leeftijd: 18 till I die
Studie/beroep: Senior Software Developer & Scrum Master
Competitieklasse: 5e
Tafeltennist sinds: augustus 2020 (slechts 6 maanden, het voelt alsof ik al jarenlang lid ben van deze club)

• Waar heb je het meest onder te lijden tijdens de coronacrisis?
    ,,Ik leed onder de dodelijke combinatie van thuisonderwijs en thuiswerken! Ik heb twee kinderen die in groep 2 en groep 4 zitten. Ik werk maar 3 dagen, maar deze 3 dagen thuisonderwijs voelden als een survivalprogramma. Elke ochtend zaten we met laptops en chromebooks aan tafel met zijn 4-tjes om te helpen bij het maken van hun huiswerk. Het ging vaak over klank-voet, klank-teen, klemtoon. O’boy… echt een nachtmerrie! De oudste wilde alleen maar online-schaken en de andere alleen maar knutselen! Ze gingen allerlei vragen stellen tijdens mijn meetings. ‘Mama, ik krijg een melding’ of ik de cookies wil accepteren op mijn Chromebook… wat moet ik doen?” Ik zei ‘Klik op nee’. ‘Te laat mama. Ik heb al op ‘ja’ geklikt’. Leek me lekker om die cookies te bewaren!”
  • Waar krijg je energie van in coronatijd?
    ,,Van mijn super actieve en grappige kinderen! Ik heb een hechte band met ze en ik vind het heel erg leuk om tijd met ze door te brengen. Toen mijn jongste te horen kreeg dat de school dicht ging vanwege corona, was hij heel erg blij. Hij zei ‘Yeahhhh, nu kan ik hele dag met mama spelen’. Als je hem vraagt wie zijn beste vriendin is op school zegt hij: ‘Niemand… mama is mijn beste vriendin. Ik wil altijd bij mama blijven omdat ik heel erg verliefd ben op haar’. Lief hè?”
  • Wat heb je het meest gemist de afgelopen tijd?
    ,,Ik mis mijn sociale leven het meest. Voor de coronaperiode ging ik met mijn vrienden en collega’s regelmatig op stap, uit eten, borrelen, bowlen.
  • Welke nieuwe hobby’s / bezigheden heb je ontdekt in de coronaperiode?
    ,,Geen… Vroeger heb ik gitaar leren spelen maar ik heb nooit tijd gehad om te oefenen. In de coronaperiode wilde ik de draad (snaren) weer oppakken maar het is me nog niet gelukt.”
  • Waar heb je je het meest aan geërgerd de afgelopen tijd?
    ,,Iedereen heeft een mening, maar wat niet iedereen heeft, is common sense. Ik heb me het meest geërgerd aan de domheid en onwetendheid van de mensen zowel in Nederland (relschoppers) als in de Verenigde Staten (Trump-aanhangers).”
  • Wat doe je om je conditie op peil te houden?
    ,,Ik ben vaker buiten met mijn kinderen als het droog weer is. Regelmatig gaan we samen steppen, voetballen of tafeltennissen. Nu de school weer open is ga ik tijdens de lunchpauze een rondje lopen met mijn echtgenoot.”
  • Waar ben je verslaafd aan geraakt?
    ,,Ik ben verslaafd geraakt aan tafeltennissen. Sinds de lockdown heeft een van onze buren zijn tafeltennistafel buiten staan. Als het weer het toelaat, speel ik vaak potjes met mijn buurman en ook met Rens de Haas. Van Eugène mocht ik een oud tafeltennisbatje lenen om buiten te tafeltennissen, heel veel dank hiervoor!”
  • Als er binnen weer getafeltennist kan worden, haal je dan direct weer je batje tevoorschijn? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?
    ,,Zeker weten, ik haal direct mijn batje tevoorschijn! Volgens mij was ik een van de weinigen die regelmatig ging tafeltennissen totdat de 2e lockdown aangekondigd werd.”
  • Wat zijn de dingen waar je het meest naar uitkijkt dit jaar?
    ,,Dit jaar kan ik hopelijk mijn familie en vrienden in India weer zien.”
  • Wat denk je van vakantie in 2021? Waar naartoe?
    ,,We zijn gek op kamperen. Een paar maanden geleden hebben we een vouwwagen gekocht, maar we hebben nog geen kans gehad om deze uit te proberen. Als het mag en kan willen we ermee naar Zuid-Frankrijk of Toscane (Italië) reizen, daar zijn we vaker op vakantie geweest.”
  • Er zijn Fransen die niet van Franse kaas houden! Ben jij gek op Indiaas eten? En wat vind jij van de Hollandse keuken?
    ,,Ik ben een foodie (yummy yummy in my tummy). Ik vind de Hollandse keuken heel gezond. Nederlandse gerechten zijn vaak eenvoudig en voedzaam. Behalve haring vind ik alles lekker: gewone kazen, stinkkazen, zuurkool, ovenschotels, kippensoep, pannenkoeken etc. Volgens mij ben ik heel goed geïntegreerd in Nederland. Jammer dat proeverijen geen onderdeel zijn van het inburgeringsexamen, anders had ik de hoogste score gehaald!

Eten uit mijn eigen land (India) vind ik het lekkerst. Bij mij thuis houd ik van fusion cooking. Alle gerechten krijgen een Indiase twist met de kruiden die we uit India meenemen (kilo’s!) als we daar op vakantie zijn. Dus, Hollandse gebakken kip wordt omgetoverd tot chicken tikka en gekookte bloemkool tot gobi manchurian.

• Je werkt voor Visma, de sponsor van de Jumbo-Visma wieler- en schaatsploeg. Wat vind je van wielrennen en schaatsen? Kijk je naar races en zo ja, heb je een favoriet?
    Ja, we zijn trotse sponsor van Team Jumbo-Visma. Wielrennen en schaatsen zijn typisch Nederlandse topsporten. Ik kijk nauwelijks naar races, maar heb wel een favoriet: Sven Kramer.
  • Wat denk je van hockey en cricket?
    In India wordt cricket een religie genoemd. Het is een van de meest populaire sporten van het land. Het spel groeide in een mum van tijd in populariteit en liet zelfs hockey achter; de meest succesvolle sport voor India op de Olympische Spelen. India heeft meerdere keren de Cricket World Cup georganiseerd en gewonnen.

Zelf ben ik een grote fan van cricket (en nu ook van tafeltennis). Ik zat zowel op school als college (en universiteit) in het hockey-, cricket- en volleybal team.