Geslaagd Kraakpongtoernooi om Sam Louwerse Wisseltrofee

Vrijdagavond 17 april was het Kraakpongtoernooi de aftrap voor een druk tafeltennisweekend. De afwisselende combinatie van tafeltennis (in Daviscupsysteem) en kraken (een klaverjasvariant). Een zeer mooi aantal van 16 teams (bestaande ut 2 personen) vanuit de hele afdeling had zich hier voor opgegeven.Om 19.45 uur was bijna iedereen aanwezig. Dat gold ook voor 20.00 uur. Enkelen wilden per se de openingsrede van de organisatie niet horen en stapten om 20.15 uur binnen. Dat tijdsverlies heeft de organisatie niet meer kunnen inlopen. I.p.v. 00.00 uur werden de bekers om 01.00 uitgereikt. Aan de sfeer, inzet (hoewel sommigen wel “als een dood vogeltje” binnenstapten; zeker een hele week hard gewerkt…), grappen en grollen heeft dit geen afbreuk gedaan.

Niet in de laatste plaats ook omdat een compleet team van 4 personen de bardienst voor zijn rekening nam, Sanne, stralend en wel, helemaal uit Brabant vanaf 22.30 uur het van hen overnam (en het team grotendeels toch nog aanwezig bleef), teneinde het fenomeen kraakpongen weer eens mee te mogen maken en de pinda’s , kaas en worst volop aanwezig waren .

Hoe het allemaal afliep ….

Er werd gestreden om de Sam Louwerse wisseltrofee. Daarnaast waren er voor de twee hoogst eindigende teams ook prijsjes. Volgens de organisatie was het doel ook om geen team uit Huizen weer met de wisseltrofee naar huis te laten gaan (In 2013 namen Gijs Molenaar en Jerry van Leeuwen de beker mee en vorig jaar Ferry de Hoogen en Robert Smit). Gelijk maar verklappen….dat is gelukt.!

Eervol op de 16e plaats eindigden Carla van de Hulst en Maartje Claessens. (Maartje had haar oude batje vol stof en schimmel onder in de kast nog kunnen vinden en spaarde zich voor de hardloopwedstrijd de volgende dag. Carla zal ik nooit meer tegen Arnoud laten spelen; kortom, het “pongen” deed hen de das om. Na een hele tijd niets werden 15eGeert Molenaar en Quinten van Dissel. Hun excuus was dat ze hun pingpongavond niet hadden (c.q. iedereen wilde van ze winnen) en pas voor de 1e keer meededen. 14e Werden Sonja en Nina. Hun middenstuk was prima, maar de eerste (aanloopproblemen) en laatste wedstrijd (te vermoeid?) lieten te wensen over. Nina opperde dat ze liever 3 rondjes had gekraakt. ’n Idee voor volgend jaar. Help me onthouden..

13e  werden Vincent en Sofie Lucardie. Sofie zag de bui al hangen en vertrok in de 3e ronde, waarna – flexibel als we zijn – Han Meijer bereid was verder de honneurs waar te nemen. Vincent had in de eerste wedstrijd al weer last van zijn polsblessure. Die gaat in zomerslaap. De 12e plek was voor de “Jansjes” (John en Jan Willem). Aan het publiek en het optimisme lag het niet. Misschien aan de voorbereiding (te laat binnenstappen…). Het was weer gezellig. Eus en Arjen werden 11e. Eus gaf de verkeerde adviezen (Arjen,… met boer en aas en geen bijkaart moet je gewoon kraken….!) en was “helemaal los”. Sporadisch heb ik “Hoog” zoveel zien lachen..  Bij de 10e plek begint zo’n beetje de middenmoot. De “oudjes” Wim en Frans kwamen iets aan tempo te kort. Wim blijft maar veronderstellen dat het niveau bij het kraken net zo hoog is als bij het bridgen. Het was wel een troost dat hij zijn naam terugvond op de wisseltrofee (2008).

9e Werden Chris en Monny (VEV). Hun winst in de laatste ronde tegen Frans en Wim maakte de dag geheel goed. We mochten daarom de pennen houden. 8e werden Raymond en Rene. De organisatie mag ze nooit meer tegen Eric en Erwin laten pongen. Het deed hen de das om bij de prijsuitreiking. 7eWerden de kampioenen van vorig jaar…Ferry en Robert. Niet onverdienstelijk zou ik dan zeggen en blijkbaar was jullie gunfactor hoog.Maar Ferry speelde dat hij chagrijnig was en Robert deed een boer met kiespijn na. Goed gelukt….

6e Werden Frans Wen Arnoud. Diverse puntjes laten liggen bij het kraken (of te weinig goede kaarten gekregen?). Het pongen was steady, hoewel Arnoud eigenlijk meerdere variabelen in wil voeren bij de totstandkoming van de puntentelling. We laten hem een – concept – ontwerp maken..

5e werden Eric en Erwin. Tja, niets op aan te merken eigenlijk. Ze eindigen altijd hoog. Erwin was wel iets minder gefocust want hij was behoorlijk bezig met het regelen van een invaller voor de volgende dag. (hij vroeg zelfs Jan Kroon). Uiteindelijk vond hij Bob Meewis en dat lijkt een betere deal.

Het oud-kampioensteam van Gijs en Jerry werden 4e. De eindsprint in de laatste ronde (tegen de Jansjes) mocht net niet baten. (achter hun rug om werd toch een paar keer gemeld dat Gijs zeer behoorlijk kan pongen…, waarvan acte). Het team van Marnix en Caspar (met 2 a’s ) hield de eer van Hilversum hoog. (3e). Een monsterscore tegen Quinten en Geert in het begin bleek net niet voldoende voor de prijzen.En passant lepelde Caspar de hele conceptteamindeling voor de najaarscompetitie op.

En hij kwam melden dat hij vele positieve reacties over het kraakpongen had beluisterd. De deelnemers werden er zelfs vrolijker van. De organisatie werd een “trotse aap”. Tweede werden Bob Willemsen en Marcel Keek. Een individuele prijs werd hun deel. De hele avond werd er wel geklaagd over rugklachten, stramheid  en ander ongemak, maar het zijn natuurlijk niet de eerste Amsterdammers (ATC) die op een “showtje” betrapt zijn….!

Hulde !! Ze kwamen, zagen en overwonnen. 2 Dagen van tevoren gaven ze zich op en eigenlijk alleen maar om de aanwezigen te enthousiastmeren voor de tafeltenniszomercyclus in Utrecht e.o. (hou de site van de afd. Midden in de gaten). Jurrien (Broers) en Simon (Gribling) (UTTC) werden de nieuwe – tijdelijke – eigenaren van de Sam Louwerse Wisseltrofee. Gefeliciteerd

De organisatie “verdenkt“ ze er van dat ze het puntentellingsysteem hebben doorgrond en de teams van Eus/Arjen en Quinten/Geert bereid vonden daar bij het pongen rekening mee te houden.

Jan Kroon (organisator)

Klik hier voor de uitslag