Para Ranglijsttoernooi afgesloten met zilveren beker en nu op naar het NK

Zaterdag 12 oktober 2024 stond bij TTV Hilversum para-tafeltennis het Ton van Galen  Ranglijsttoernooi in Amersfoort op de agenda. Henk en Liduin Puijk hadden er erg veel zin in en kwamen weer bekende schuiftafeltennissers tegen van hun vorige ranglijsttoernooi in Zevenaar. Toch hadden ze ook last van een gezonde dosis wedstrijdspanning.

Totaal onverwacht kwamen voor het startsein van de eerste wedstrijden Rianne en Fred Visser kijken bij de wedstrijden en helpen met het coachen.

De eerste wedstrijd van het toernooi was tussen Henk en Martijn de Jong, de regerend Nederlands kampioen schuiftafeltennis. Martijn domineerde vanaf het begin en won de eerste set overtuigend met 11-2. In de tweede set bood Henk meer weerstand en scoorde meer punten, maar Martijn’s ervaring en tactiek bleven doorslaggevend. Martijn won de set met 11-5 en daarmee de wedstrijd.

In haar eerste wedstrijd van het toernooi bewees Liduin Puijk direct waarom ze een serieuze titelkandidaat is. Tegen Anouk van de Ven speelde ze met veel zelfvertrouwen en precisie, domineerde beide sets en won overtuigend met 11-4 in beide sets.

In de tweede ronde van het toernooi speelde Henk tegen Aniek Mulder, een sterke tegenstander. De wedstrijd begon gelijkopgaand. Aniek’s precisie en consistentie waren echter doorslaggevend, waardoor ze op de cruciale momenten de punten wist te pakken. Hoewel Henk beide sets verloor, speelde hij beter dan in zijn vorige wedstrijd en verliet hij met opgeheven hoofd de tafel. Aniek won verdiend en ging door naar de volgende ronde. Fred Lodder, lid van het parateam, kwam precies op tijd aan en kon nog van een aantal mooie wedstrijden bijwonen.

Liduin speelde in de tweede ronde tegen Mark Hofman, van wie ze op een eerder ranglijsttoernooi had verloren. Deze keer liet Liduin zien hoeveel ze was gegroeid. Door slim gebruik te maken van Mark’s zwakke punten en met constante druk won ze de eerste set met 11-6. In de tweede set zette ze haar sterke spel voort en Mark had geen weerwoord op haar aanvallen. Liduin won overtuigend met 11-4 en daarmee de wedstrijd.

In de halve finale van het schuiftafeltennistoernooi trof Liduin de sterke Aniek Mulder. Liduin begon zelfverzekerd en pakte de eerste set met een overtuigende 11-4 dankzij haar precieze slagen en gefocust spel. De tweede set werd een stuk spannender, met Aniek die flink tegengas gaf en de rally’s langer maakte. Toch wist Liduin onder druk koel te blijven en op de juiste momenten toe te slaan. Met een 11-8 winst in de tweede set verzekerde ze zich verrassend van een plek in de finale.

De finale van het schuiftafeltennistoernooi ging tussen regerend kampioen Martijn de Jong en underdog Liduin Puijk. Martijn begon sterk en won de eerste set overtuigend met 11-6. Liduin toonde veerkracht in de tweede set, paste haar spel aan en won met 11-9, tot vreugde van het publiek. In de derde en beslissende set kwam Martijn opnieuw krachtig terug en won met 11-5, waarmee hij zijn titel veiligstelde. Het was een spannende en gedenkwaardige finale.

Hoewel Liduin de finale verloor, verliet ze de arena met opgeheven hoofd. Zowel Henk als zij hadden indrukwekkende prestaties geleverd, en hun groei was duidelijk zichtbaar voor de andere schuiftafeltennissers. Liduin nam trots naast het bereiken van de tweede plaats ook haar allereerste beker mee naar huis. Henk had volkomen terecht met een gevoel van trots en tevredenheid over zowel zijn spel als het toernooi huiswaarts keerde.

GSV, bedankt voor de top organisatie, de geweldige sfeer en de uitstekende faciliteiten! We kijken terug op een schitterend toernooi en kijken uit naar de volgende evenementen :

11 januari 2025          Para Ranglijsttoernooi Zoetermeer,

15 maart 2025           Para Ranglijsttoernooi Zevenaar

24 mei 2025               NK Paratafeltennis in Oudleusen. Wil je deze vorm van tafeltennis ook een keer proberen om te kijken of deze nieuwe vorm tafeltennissen iets voor jou is? Wij trainen iedere donderdag van 10.00 uur tot 11.30 uur en je bent altijd welkom om te komen kijken of mee te trainen.