Hilversum 1 pakt twee sensationele punten tegen Combilo TOGB

Doordat de eredivisie een afwijkend speelschema heeft van de overige divisies, was de enige landelijke thuiswedstrijd die van Hilversum 1 tegen Combilo TOGB. Arnoud, Mick en Elwin mochten de strijd klaren tegen het trio Floris zur Muhlen, Michel de Boer en Tim Gras. In het najaar verloren de heren van Hilversum nog met 6-1, weliswaar waren ze toen alle 3 een invaller in de eredivisie.

In de eerste wedstrijd trof Arnoud de degelijke Zur Muhlen. De spelers kennen elkaar goed, doordat zij enkele seizoenen geleden nog samen voor SKF uit kwamen. De eerste twee games waren close en werden eerlijk verdeeld. In het begin van de derde game miste Arnoud enkele gemakkelijke ballen, waardoor hij eigenlijk niet meer goed in de wedstrijd kwam en Floris verdiend met 3-1 won.

Vervolgens mocht Mick het opnemen tegen regerend Nederlands kampioen Michel de Boer. In de eerste game was Mick iets te passief op de service van De Boer, waardoor Mick te veel onder druk kwam te staan. Dit loste Mick in de tweede game goed op en maakte met 1-1 gelijk. De derde game ondervond Mick veel hinder van De Boer zijn sterke punt, zijn dwingende backhand blok waardoor de game met 11-5 naar De Boer ging. De vierde game ging gelijk op en De Boer kreeg zijn eerste matchpoint op 11-10. De Boer serveerde, Mick speelde een voorzichtige return en De Boer spinde over tafel. Klaarblijkelijk had De Boer een netservice gezien, maar op zoon Milo na had niemand anders in de zaal dit gezien. De scheidsrechters gaven daarom het punt aan Mick, wat voor veel irritatie bij de ervaren De Boer zorgde. De twee daaropvolgende punten gingen dan ook met simpele missers van De Boer naar Mick, die een beslissende game af dwong. Hierin nam Michel al snel een grote voorsprong van 5-1, maar door enkele goed overspinballen en parallelle openingen kwam Mick ijzersterk terug. Op 10-7 kreeg Mick zelfs 3 matchpoints, maar deze wist De Boer vakkundig weg te werken. Het vierde matchpoint op 11-10 was wel raak en Mick was zichtbaar blij met deze sensationele overwinning. De Boer weigerde Mick een hand te geven, wat op veel boegeroep van de aanwezige toeschouwers kon rekenen. Na afloop vond oud-juniorenbondscoach het nog nodig een sneer naar Mick te geven. Grootsheid wordt bepaald door sportiviteit. Altijd.

De goede sfeer van het begin van de wedstrijd was duidelijk teniet gedaan door dit incident. Elwin ging hard onderuit tegen de sterk spelende Gras en ook na de pauze wist Arnoud niet echt een vuist meer te maken tegen De Boer. Elwin herpakte zich van zijn eerste wedstrijd en wist op wilskracht 1-0 voor te komen tegen Zur Muhlen. Ook zij kennen elkaar goed omdat zij wekelijks met elkaar trainen. Dat dit in het voordeel is van Zur Muhlen mag duidelijk zijn als er gekeken wordt naar de onderlinge ontmoetingen. Nog nooit wist Elwin van Zur Muhlen te winnen en ook ditmaal kon Elwin niet dichtbij een overwinning komen. Met drie duidelijke games zetten Zur Muhlen een 4-1 tussenstand op het bord. Door het eerdere incident was alle energie weg bij Mick, die duidelijk aangeslagen was doordat er aan zijn integriteit getwijfeld werd. Gras had dan ook weinig moeite om van Mick te winnen en binnen een mum van tijd was deze wedstrijd voorbij.

Het venijn zat echter in de staart. Vorig seizoen was het enige punt dat tegen TOGB gemaakt werd het dubbel Elwin en Arnoud, waardoor er ditmaal wederom voor deze combinatie gekozen werd. Milo de Boer werd ditmaal niet opgesteld, maar Gras en Zur Muhlen dachten dit puntje nog wel even snel bij te kunnen schrijven. Niets bleek minder waar. Door de strakke kapballen van Arnoud en de blokballen met zijspin van Elwin blijkt dit een uiterst lastig te bespelen dubbel voor elk eredivisiekoppel. De aanwezige toeschouwers gingen er eens goed voor zitten en zagen dat er nog een sensatie in de lucht hing, toen Arnoud en Elwin een 2-0 voorsprong in games wisten te pakken. Gras en Zur Muhlen gingen iets voorzichtiger spelen om minder onnodige fouten te produceren. Dit bleek effectief in de derde en vierde game, waardoor het dubbel in de vijfde game beslist moest worden. Een sterke start van Arnoud en Elwin liet ze draaien van helft met een 5-1 voorsprong. Langzaam aan verdween deze voorsprong, totdat er 9-9 op het scorebord stond. Arnoud wist op miraculeuze wijze een spinbal van Gras via het net nog op tafel te brengen, maar dit resulteerde in een onmisbare smash voor Zur Muhlen. Hier werd anders over gedacht door Zur Muhlen zelf, hij smashte deze bal hard in het net. Op 10-9 wisten Arnoud en Elwin hun sterke punt nogmaals te etaleren door de bal vakkundig in het spel te houden en de tegenstander tot een fout te dwingen. Met deze knappe dubbeloverwinning wisten Elwin en Arnoud hun 100%-status in het dubbel in de eredivisie te behouden.

De familie de Boer was binnen een minuut na het laatste punt vertrokken zonder gedag te zeggen. Hun jonge teamgenoten lieten zien dat het ook anders kan. Onder het genot van een Hilversumschotel werd er door Mick, Elwin en Arnoud nog gezellig nagepraat met Gras en Zur Muhlen. Zij waren het er over eens dat de 2-5 uitslag niet veel meer uitmaakte, maar dat deerde niemand. Over 3 weken mogen de Hilversummers nog eenmaal in de reguliere competitie hun kunsten vertonen in het verre Middelstum. De geruchten gaan dat de vaste schare fans meereizen om dit spektakel van dichtbij te bekijken. Of het hen dan gaat om het mooie spel, de sfeer of de overheerlijke lunch in Marum is nog onduidelijk. Daarna volgt een belangrijke playdown-wedstrijd waarbij wordt gestreden om lijfsbehoud in de eredivisie.