Samenwerking TTV Hilversum en YMCA Nederland

Op 22 en 23 augustus is het eerste Hilversum Tournament in het Tafeltenniscentrum aan de Vaartweg. Bij dit invitatietoernooi zijn alleen topspelers uit de eredivisie en topspelers die in buitenlandse competities spelen uitgenodigd.Naast dat het toernooi een prima voorbereiding is op de komende eredivisiecompetitie, zal tijdens dit weekend de officiële ‘aftrap’ zijn voor de samenwerking tussen TTV  Hilversum en YMCA Nederland. Deze samenwerking zal worden aangekondigd door wethouder Voorink van de gemeente Hilversum. Het gezamenlijke doel is om kinderen met een achterstandsprobleem te helpen hun talenten te ontdekken en in te zetten. Dat doen YMCA en TTV Hilversum door kinderen sport te bieden en op andere manieren te stimuleren en motiveren.

Op zondag zullen de topspelers die meedoen aan het toernooi, spelen met de kinderen en hen laten zien wat het spelletje inhoudt. Daarvoor komt YMCA met 25 tot 30 kinderen met begeleiders. YMCA werkt vooral met en voor jongeren. Zomerkampen en jeugdwerk zijn de belangrijkste activiteiten. Daarnaast deelt de YMCA haar kennis en accommodaties graag met anderen: scholen, bedrijven, instellingen, particulieren. Zij doet dit al sinds 1853. In dat kader doet TTV Hilversum graag mee door haar accommodatie beschikbaar te stellen voor deze kinderen.

Ymca groepsfoto

De zomerkampen die door YMCA worden aangeboden, zijn vooral bedoeld voor kinderen en jongeren die anders niet op vakantie kunnen, omdat ze een chronische ziekte hebben, een sociale handicap, in een asielzoekerscentrum wonen of een alleenstaande ouder hebben die het niet ziet zitten een vakantie voor het gezin te organiseren. Bij de vakanties van Y Camps zorgen enthousiaste en goedgetrainde vrijwilligers voor een actief en uitdagend programma, waardoor de kinderen en jongeren hun zorgen van alledag even kunnen vergeten en weer even echt kind kunnen zijn.

Daarbij is sport in het algemeen en in dit geval tafeltennis bij uitstek geschikt als activiteit, maar activiteiten als  knutselen en discussiëren, muziek maken of een eetcafé runnen behoren tot de activiteiten die door YMCA georganiseerd worden. Samen lachen, talenten ontdekken en leren samenwerken is de kerngedachte van de samenwerking. Op deze manier willen de YMCA en TTV Hilversum een bijdrage leveren aan een samenleving waarin ruimte en aandacht is voor iedereen.

Tijdens dit weekend worden 50 wedstrijden gespeeld op topniveau, waarbij iedereen van harte is uitgenodigd. Entree is gratis. Wel bieden wij bezoekers de mogelijkheid om hun steun aan de samenwerking te betuigen door middel van een vrijwillige bijdrage.

Bert Olofsen