Iris de Bie tweede in finale Nationale Jeugdmeerkampen

Iris de Bie heeft na een vreselijk spannend weekend in (S)Panningen (Limburg) de 2e plaats gehaald in de finale van de NatIonale Jeugdmeerkampen bij de meisjes welpen.Heleen Hop (met coach Jelle) speelde eveneens een voortreffelijk toernooi. Net als Iris de Bie wist ze 8 van de 11 partijen te winnen bij de meisjes kadetten. Heleen kwam echter net niet op het erepodium. Ze werd vierde.

Dat maar liefst zes spelers van TTV Hilversum zich voor de finale van de nationale jeugdmeerkampen hadden geplaatst, was op zich al een unicum. Nooit eerder was onze vereniging zo succesvol bij de jeugd. Alle deelnemers speelden een 12-kamp, verdeeld over 2 wedstrijddagen. Mentaal en fysiek  een lastige opgave, zo bleek. Wilfred Schipper (gecoacht door zijn nieuwe teamgenoot Wouter) speelde in de hoogste klasse, de jongens junioren, een ongelukkig toernooi. Hij verloor op de eerste dag enkele partijen onnodig, waardoor een kans op klassering in de top-3 al snel verloren ging. Wilfred wist in zijn laatste jeugdtoernooi uiteindelijk vier partijen te winnen, waarmee hij achtste werd in de eindrangschikking.

Voor Patrik Roest  (gecoacht door Arnoud) was plaatsing voor de finale bij de jongens kadetten op zich al een mooie prestatie. Met drie winstpartijen in een sterk deelnemersveld mocht hij tevreden zijn, al leverde hem dat slechts de 12e plaats op. Patrik verraste met overwinningen op Max Koopman en Collin Jager en liet zien dat hij voor veel tegenstanders een lastige speler is.

Bij de jongens pupillen was Djermo Roest (gecoacht door Eugène) als twaalfde en laatste geplaatst. Het was de eerste keer dat hij in de finale stond van de NJM. Djermo liet bij vlagen goed spel zien en wist uiteindelijk drie partijen te winnen, waaronder een overwinning op Sander van Buul, die uiteindelijk vierde werd. Djermo eindigde op de 10e plek.

Uiteindelijk wist Iris de Bie (gecoacht door Robert) als enige Hilversum-deelnemer het erepodium te halen. Dat was bij de meisjes welpen. Op de eerste dag won ze 5 van haar 6 partijen, die bijna allemaal bloedstollend waren. Op zondag startte ze als nummer 2, maar moest als 4e geplaatste nog tegen de nummer 1, 2 en 3 van de plaatsingslijst spelen. Iris won haar eerste wedstrijd maar verloor er daarna twee achter elkaar, waarvan één met 11-9 in de 5e…   Toen moest ze nog tegen de nummer 11 en 12, beiden defensieve speelsters waar Iris wel van moest kunnen winnen, maar onder spanning was dat nog best een lastige opgave.
Na 7-10 achter in de 1e game, en 4-8 in de 2e won ze met 3-0 van Danielle.
Ook de laatste wedstrijd won Iris met 3-0, en toen was het wachten hoe de rest van de wedstrijden zou uitpakken.
Ellin (ook uit regio Midden) verloor haar laatste wedstrijd, waardoor er 4 speelsters op een gedeelde 2e plaats eindigden. Maar Iris was op onderling resultaat de beste van deze 4, Iris was dus 2e!
Wat een mooi resultaat, met als toetje een A-licentie bij de pupillen.
Vader Robert is weliswaar 10 kilo lichter en volkomen grijs geworden tijdens het coachen, maar dat was het waard!
Iris was niet de enige TTV Hilversum speler bij de meisjes welpen. Ook Anne Hoogeveen speelde mee. Anne (gecoacht door Monique) kwam stroef uit de startblokken met haar wedstrijden tegen de nummers 1 t/m 4, waar ze er 1 van won. Ze herstelde zich door de laatste 2 te winnen op zaterdag, waardoor ze de zondag startte met 3 uit 6. Op zondag wist ze ook nog 2 potjes te winnen, waardoor ze uiteindelijk op de 7e plaats eindigde.

Voor alle uitslagen in detail, zie www.toernooi.nl

Iris de Bie, NJM

Iris de Bie als nummer 2 op het erepodium bij de finale van de NJM.