Elf talenten naar finale Nationale Jeugdmeerkampen

Tijdens de halve finales van de Nationale Jeugdmeerkampen (NJM) in Nijmegen en Arnhem op 2 februari heeft de Hilversum-jeugd goed gepresteerd. Na spannende wedstrijden bereikten de volgende spelers  de finale in Panningen op 6 en 7 juni: Mate Molnar en Liam Möhlmann (beiden jongens kadetten), Tanya Misconi (meisjes kadetten), Yann Beek en Mike van der Hoek (jongens pupillen) en Jan Chen (jongens welpen).

Daarnaast haalden ook de Hilversum-leden Teun Salentijn (jongens pupillen), Rosa Bosselaar (meisjes junioren), Anouk van den Boom (meisjes kadetten), Luuk Houtgast (jongens kadetten) en Koen Houtgast (jongens pupillen) de finale. Zij komen bij de NJM uit voor andere verenigingen. Voor hen eindigt het seizoen dus niet met de Nederlandse Jeugdkampioenschappen op 9 (NK-B) of 10 mei (NK-A). Deze 11 talenten hebben daarna nog een maand de tijd om zich goed voor te bereiden op het jaarlijkse tafeltennisfestijn in het Limburgse.

Een deel van de Hilversum-deelnemers voor aanvang van het toernooi

Helaas konden Mick de Vette, Mees Kofman, Anne Hoogeveen, Iris de Bie, Melanie Bosselaar, River Briët en Israel Bartelink Groeneveld zich (soms net) niet plaatsen voor de finales.

Hilversum was met een ruime vertegenwoordiging aanwezig

Als je tegen welk willekeurige jeugdspeler het woord Panningen laat vallen, beginnen de ogen te schitteren. Panningen is voor veel jeugdige tafeltennissers het synoniem voor het tafeltennisfeest als sublieme afsluiting van een tafeltennisseizoen. Zowel bij de jongens als de meisjes spelen de beste 12 junioren, kadetten, welpen en pupillen tegen elkaar in de tweedaagse finale van de Nationale Jeugd Meerkampen (NJM). Om in Panningen te komen is geen gemakkelijke opgave. Na afdelingsvoorrondes in het najaar worden de kwartfinales begin december verspeeld en de halve finales in februari. Die zijn dus net achter de rug. Alles wordt gespeeld in meerkampen, meestal zeskampen, behalve dus de finale in Panningen.

Wie zich in de medailles speelt bij de finales van de NJM heeft een knappe prestatie geleverd, wie zich tot winnaar mag kronen zelfs een schitterende prestatie. De winnaar van de NJM krijgt vaak meer erkenning als sterkste van Nederland in zijn of haar categorie dan de winnaar van het NK. Dat is tenslotte een toernooi dat op één dag wordt afgewerkt en sommige winnaars daar hebben maar vier partijen nodig om zich te laten huldigen. De NJM finales zijn fysiek en mentaal zwaar, met 6 partijen op de zaterdag en 5 op de zondag, maar tegelijkertijd ook een feest voor alle deelnemers die er, gek genoeg, ook weer energie van krijgen.

Huisjes op vakantieparken en hotels in de buurt van het Limburgse dorp zijn door de meesten al geboekt en het dorp van ruim 7000 inwoners wordt tijdelijk uitgebreid met 96 jonge tafeltennissers, hun coaches en niet te vergeten veel familieleden die vaak voor de nodige sfeer zorgen.