Spannende strijd om deelname Eredivisiecup dames

Dit weekend wordt de laatste ronde uit het eerste deel van de competitie in de eredivisie gespeeld. Bij de dames is de spanning bij de strijd om de vierde plek om te snijden. Lees hieronder de voorbeschouwing op de wedstrijd.

Deze vierde plaats geeft recht op deelname aan de Eredivisiecup op zondag 11 december in Den Bosch. De beste papieren heeft het Leidse Scylla. Zij hebben 15 punten uit 5 wedstrijden en spelen komend weekend een dubbel: zaterdag uit tegen de landskampioen Den Helder en zondag thuis tegen Heerlen. Van belang is in dit geval of de jeugdige international Kim Vermaas bij de Scyllanen mee zal spelen. De zondagse tegenstander van Scylla, Heerlen, heeft 16 punten, maar wel uit 6 wedstrijden. Zij kunnen beschikken over de sterke Yun Zhang, maar zolang de tweede Chinese speelster Zhuo Xu nog niet speelgerechtigd is en Rachel Geraerts nog geblesseerd, is het team in de breedte waarschijnlijk niet sterk genoeg voor Scylla. De dames van Hilversum hebben 15 punten uit 6 wedstrijden en staan in de strijd om deelname aan de Eredivisiecup ongetwijfeld voor de zwaarste opgave. Zij moeten zondag in Nieuwegein in elk geval winnen van VTV om kans te houden op een plek bij de laatste vier en dan nog zijn de jongedames afhankelijk van de uitslagen bij de andere wedstrijden. Een pittige klus voor de jonkies, want VTV beschikt over een sterke selectie met o.a. de Chinese Dong Li. Alle eredivisiewedstrijden beginnen zondag om 14.00 uur.

Hierbij de selecties van beide teams met achter de naam de plaats op de ELO ranglijst:

Hilversum: Lisette van Es 26, Sharon Janssen 40, Heleen Hop 44, Kim Hergelink 48.

VTV: Dong Li 9, Tanja Helle 19, Vera van Boheemen 20, Sanne de Hoop 21, Natalia Balicka35.