Lisette van Es schittert tijdens meerkamp finale en wint A-licentie

Aan de finale van de dames B Meerkampen in Grootebroek deden maar liefst drie speelsters van Hilversum mee. Heleen Hop, als vervangster van haar teamgenote Alice Vos die op vakantie was, Marianna Rolikova en Lisette van Es. Tot gedoodverfde favorieten behoorden de ‘Hilversumse eredivisiespeelsters niet, dat waren Marie Depuydt van Scylla en Sophie Lucardie van HTC. Uiteindelijk bleek Lisette de aller-aller sterkste! Het waren echter de ‘Hilversumse’ eredivisiespeelsters die het damestoernooi domineerden met een hoofdrol voor de jonge Lisette van Es. Met haar lastige backhand en dwingende forehand kon zij de meeste tegenstanders de wil opleggen. Na een moeizame winst in vijf games tegen Kim Hergerlink en een tweede ronde, waarin Lisette toch vrij kansloos verloor van haar even jonge teamgenote Heleen Hop, zag het er niet naar uit dat Lisette een spoor van verslagen tegenstanders achter zich zou laten in de vervolgrondes. Maar dat gebeurde wel. Na vrij makkelijke overwinningen op Ruby Tangerman en Sharon Janssen, resp. met 3-1 en 3-0 wachtte haar andere teamgenote Marianna Rolikova die tot dan toe ook pas 1 partij verloren had. Na een moeizaam begin en een 2-1 achterstand in games door goed spel van Marianna mepte Lisette zich met twee keer 11-5 naar de zege. Dat het inmiddels super spannend was geworden bleek wel na die vijfde ronde. Aan kop stonden Depuydt, Lucardie en Lisette met elk slechts 1 nederlaag en op de voet gevolgd door Marianna met 2 nederlagen. Heleen Hop was ondertussen helaas tegen nog twee nederlagen aangelopen. Na een bijzonder nipt verlies in de eerste ronde met 11-9 in de vijfde game tegen teamgenote Marianna, verloor zij ook wat ongelukkig van zowel Marie Depuydt als van Sophie Lucardie, beiden met 11-7 in de beslissende vijfde game.

De laatste twee rondes waarin de top vier elkaar ontmoette zou de beslissing brengen. Vol vertrouwen bond Depuydt de strijd aan met Lisette, want had zij immers niet in de voorjaarscompetitie niet heel ruim gewonnen van de ‘Hiversumse’? Al snel in de partij echter bleek dat Lisette uitstekend was voorbereid op deze partij. Haar machtige forehand was teveel voor de verdedigende Depuydt en met 11-5, 14-12 en 11-8 boekte Lisette haar vijfde overwinning in zes partijen. Marianna had ondertussen gewonnen van de andere favoriete Lucardie die in deze wedstrijd blijk gaf van een slechte wedstrijdinstelling door zonder enige inzet Marianna de zege bijna cadeau te geven, iets wat zij in een eerdere partij tegen Depuydt ook al had gedaan. Dat betekende dat Lisette haar laatste wedstrijd echt moest winnen, anders zouden er vier dames met 2 winstpartijen op een gedeelde eerste plaats staan. Mocht Lisette bang zijn dat Sophie alles uit de kast zou halen om tegen haar nog tot een goed resultaat te komen, al snel bleek dat die angst ongegrond was. Sophie was, ondanks behoorlijk spel, niet opgewassen tegen de harde forehandklappen van Lisette die zich na een 3 games overwinning (11-8, 11-9, 11-5)de onbetwiste winnaar van de meerkampfinale mocht noemen en daarmee een A-licentie veroverde. Een knappe prestatie van de jongeling en een mooie volgende stap in haar carrière.

Minstens net zo knap was de overwinning van Marianna op Depuydt, waardoor zij tweede werd in de rangschikking en daarmee 1e reserve is voor de Nederlandse Kampioenschappen voor A speelsters. Heleen Hop eindigde met Depuydt en Lucardie op een mooie gedeelde derde plek, maar door onderling resultaat zakte zijn naar een toch verdienstelijke vijfde plaats. Drie eredivisiespeelsters bij de eerste vijf: een resultaat om trots op te zijn.