Knappe resultaten op NK in Panningen

Nadat op zaterdag Neha al een bijzonder goede prestatie neer wist te zetten door derde te worden bij de dames NK-C, was het de dag erna de buurt aan een aantal andere Hilversummers. Lex Bruijn maakte onderstaand verslag.

Zondag jl. was het vroeg opstaan voor de meeste deelnemers aan de NK voor spelers met een B-licenties en in elk geval voor 1 coach die ’s morgens al om 6 uur in de auto stapte. Helaas bleek bij aankomst in Panningen dat Heleen ontbrak wegens ziekte en dat ook Neha niet aanwezig kon zijn. De Hilversumse kleuren werden deze dag verdedigd door Ruan Greyling en Kim Hergelink. Ruan verraste vriend en vijand door met zeer goed spel als eerste te eindigen in zijn poule met slechts een nederlaag tegen Yorick Schurink (TTV Bit.nl). Ondanks knappe overwinningen op o.a. eredivisiespeler Stephan Tromer en US topper Tycho Dekkers die overigens net terug kwam van vakantie werd het nog even spannend. De dikke nederlaag tegen Schurink zorgde voor een ongunstig gamesaldo bij gelijk eindigen, maar gelukkig vervulde Tycho zijn sportieve plicht door in zijn laatste partij Schurink aan de kant te schuiven, waardoor Ruan als beste naar de kwartfinales ging. Hij ontliep daarmee een lastige tussenronde. Jammer genoeg was de kwartfinale ook meteen het eindstation voor Ruan. Hij verloor vrij kansloos van Emanuel Martins Ferreira (Scyedam). Ondanks een verrassend vroege uitschakeling in de poule van het dubbelspel (samen met Stephan Tromer) kan Ruan terug kijken op een goed toernooi en bevestigde hij zijn snelle ontwikkeling richting de top, waarbij tegelijkertijd het besef kwam dat er nog wel heel wat moet gebeuren om die top ook daadwerkelijk te bereiken.

Bij de dames was het voor de als derde geplaatste Kim Hergelink een worsteling om de poule door te komen. Na een dramatische start en verlies in vijf games tegen Seline Bruckers (TTV Megacles) ging Kim bijna over de knie bij Monique Kuijpers (TTC Kluis) (14-12 winst in de vijfde). Na deze eerste zege volgden er nog twee tegen achtereenvolgens Merit de Jeu (US) en Lucette Meijer ((Luto). Bij de laatste 16 stuitte Kim op Ruby Tangerman (US) die in haar poule verrassend van het grote talent Emma van der Zanden (Westa) won en ongeslagen bleef. Tot grote teleurstelling van Ruby kwam Kim steeds beter op dreef en maakte zij met 3-0 een einde aan de aspiraties van de US- speelster. Blij omdat eindelijk weer eens een kwartfinaleplaats werd behaald bond Kim vervolgens de strijd aan met Karlijn van Lierop (Westa) een ander jeugdig talent. In vier games werd ook deze horde genomen door een bij vlagen grandioos spelende Kim. Zo langzamerhand kreeg Kim steeds meer geloof in een goed eindresultaat. Niet de als 1e geplaatste favoriet Esmee van Marwijk (Scylla) wachtte in de halve finale, maar de sterke Maaike Dekkers van Treffers (R) die een uitstekende forehand combineert met een dito loopvermogen. Door op elke bal meteen het initiatief te nemen liep Maaike constant achter de feiten aan en kreeg zij geen moment de gelegenheid om in de wedstrijd te komen. Met een overduidelijke 3-0 plaatste Kim zich voor de finale waarin met veel gevoel spelende Annewyke Appels (Tafeltennis Zwolle) wachtte, een goede bekende van Kim. Na een onnodig verlies in game 1 trok Kim beide volgende games naar zich toe door veel druk te zetten op de backhand van Annewyke, afgewisseld met geplaatste topspinballen door het midden. Na de 2-1 voorsprong in games realiseerde Kim zich dat het vooraf wel gehoopte, maar onhaalbaar geachte doel, de titel en de begeerde A-licentie, binnen handbereik was. En vanaf dat moment was de wedstrijd ook eigenlijk ten einde. Een onverstoorbaar spelende Annewyke maakte handig gebruik van het onrustige spel van Kim, nam wat meer het initiatief en trok de finale uiteindelijk vrij eenvoudig naar zich toe. Een verdiende zege, maar tegelijkertijd ook een bijzonder knappe prestatie van Kim. Na de aanvankelijke teleurstelling over de verloren finale realiseerde Kim zich al vrij vlot dat zij vandaag optimaal had gepresteerd en zij heel tevreden mocht zijn over haar prestaties. Niet alleen liet zij na de poule soms staaltjes zien van haar grote mogelijkheden en behaalde zij de zilveren medaille, ook in het dubbel ging het van een leien dakje. Aan de zijde van Annewyke veroverde Kim namelijk wel de titel in het dubbelspel, waardoor deze combinatie op het NK-A in het eerste weekend van maart haar opwachting mag maken. Toen de coach ’s avonds om 10 uur eindelijk weer thuis zat, kon ook hij in elk geval terugkijken op een geslaagde dag.