Hilversum spelers geven hun visitekaartje af op NK in Zwolle

Zaterdag 19 maart was de eerste dag van het Nederlands Kampioenschap voor A-spelers in het Landstede Topsportcentrum in Zwolle. Maar liefst vier spelers van TTV Hilversum kwamen op deze dag in actie.

Om 10:00 uur werd begonnen met het mixed dubbel. Nathan met partner Yana Timina was als tweede geplaatst en had in de eerste ronde een bye. Bij de laatste 8 troffen zij broer en zus Oeij die vrij achteloos in vier games aan de kant werden geschoven. In de halve finale moesten zij het opnemen tegen de andere Hilversumse deelnemer aan de mixed, Lisette van Es. Samen met Bas Hergelink had Lisette in de eerste ronde in vijf games gewonnen van Shuohan Men en Roel Bogie en in de kwartfinale werden het als derde geplaatste dubbel Brenda Vonk/Koen Hageraats uitgeschakeld. Tussen beide dubbels met elk een Hilversum speler ontspon zich een spannende strijd die met 11-8 in de vijfde game werd beslist in het voordeel van Nathan die vervolgens samen met Timina de Nederlandse titel binnensleepte door een gemakkelijke zege op het dubbel Vera van Boheemen/Jamshid Sedigh.

In het damesdubbel waren er voor de koppels met Hilversummers geen successen weggelegd. Heleen Hop verloor samen met Marie Depuydt in vier games van de zusjes De Hoop, terwijl het dubbel Lisette/Amber van de Velde in een vijfsetter ten onder ging tegen Gerarts/Faas.

Bij de heren was het koppel Nathan van der Lee/Cosmin Stan als eerste geplaatst, maar die plaatsing kon niet worden waargemaakt, want na een bye in de eerste ronde vlogen de gedoodverfde winnaars er in vijf games uit tegen Bogie/Hageraats.

In het heren enkel had Nathan een gemakkelijke eerste ronde tegen Bas Hergelink, maar bij de laatste zestien had Nathan weinig in te brengen tegen favoriet Laurens Tromer die met 4-0 (12,7,10 en 7)de halve finales bereikte.

In het damesenkel lieten de Hilversumse vertegenwoordigers zien dat er met hen wel degelijk rekening gehouden moet gaan worden. Dat was nog niet zo te zien in de wedstrijd van Marianna Rolikova tegen Jacintha de Hoop. De laatste speelde een vrijwel foutloze wedstrijd en Marianna kon haar topvorm van de laatste weken niet bereiken. Met 4-1 dolf Marianna het onderspit.

Heleen Hop maakte er in de eerste ronde tegen de in de Belgische Superdivisie uitkomende Melissa Bours een waar spektakelstuk van, waarbij een verrassing in de lucht hing. Een knappe 12-10 in de eerste game werd gevolgd door een spetterende 11-9 in de volgende. De derde game ging met dezelfde cijfers naar Melissa, maar Heleen bleef aan de goede kant van de score en breide met opnieuw 11-9 haar voorsprong weer uit tot twee games. Met deze 3-1 voorsprong hing een sensatie in de lucht toen Heleen in de vijfde game een 9-7 voorsprong nam. Met een goed gekozen topspinbal die net via het net overging en nog wat ongelukkige punten later ging de zege met 11-9 alsnog naar Melissa die vervolgens geen moeite had om beide laatste games met 11-6 in haar voordeel te beslissen. Een knappe prestatie van Heleen die heeft laten zien dat zij nog steeds progressie maakt, iets wat vertrouwen moet geven voor de toekomst.

Lisette trof in ronde 1 de nog steeds met een schouderblessure kampende Tali Cohen. Gezegd moet worden dat Lisette daar optimaal van profiteerde en zich met 8,8,3 en 9 bij de laatste 16 schaarde. Daarin was de als derde geplaatste Anna Gorgorita haar tegenstandster. Nadat de eerste drie games te snel en te gemakkelijk door Gorgorita in haar voordeel werden beslist, begon de wedstrijd pas echt in de vierde game. Met een iets andere tactiek en meer zelfvertrouwen sleepte Lisette deze game met 12-10 binnen, gevolgd door een 11-9 zege in de vijfde game. Opmerkelijk was het dat Gorgorita steeds meer fouten begon te maken op de noppen van Lisette die ook in de zesde game hier optimaal van leek te

profiteren. Ook bij Lisette ging het echter mis toen een sensatie in de lucht hing, want na een 7-5 voorsprong was het afgelopen. Gorgorita scoorde (te gemakkelijk) zes punten achter elkaar en liet Lisette met lege handen achter in de wetenschap dat er misschien meer in had gezeten. Toch heeft deze wedstrijd laten zien dat ook door Lisette veel vooruitgang is geboekt het afgelopen jaar en dat zij voor vrijwel iedereen een gevaarlijke tegenstandster is.