Heleen Hop speelt Europese Jeugdkampioenschappen in Zagreb!

Begin juni werd Heleen Hop geselecteerd voor de Europese Jeugdkampioenschappen (EJK) tafeltennis. Een unicum; nog nooit eerder kwalificeerde een speler van TTV Hilversum zich voor het belangrijkste jeugdtoernooi van Europa. De EJK werden van 8 tot en met 17 juli gehouden in Zagreb. Hieronder een verslag van hoe het Heleen is vergaan.

Bondscoach van de meisjes junioren, Marcel Kraa, selecteerde Heleen als vierde speelster voor het teamtoernooi. Dit betekende dat zij in principe niet of weinig in actie zou komen aangezien er per wedstrijd maar drie speelster mogen worden opgesteld. De overige speelsters van het team waren Angelique Gertenbach, Vera van Boheemen en Yoeke Gunsing. Laatstgenoemde speelt vanaf aankomend seizoen voor het vierde team van Hilversum. Een bijzonder detail was het feit dat haar vader, André Louwen, precies 42 jaar geleden ook deel heeft genomen aan het EJK. Ook dat jaar werd het toernooi in Zagreb georganiseerd en werd er in dezelfde sporthal gespeeld.

Het meisjes junioren team kwam uit in de tweede categorie. De eerste categorie bestond uit de beste 16 landen van Europa. Doelstelling van het team was het spelen om promotie naar de eerste categorie. Heleen had voornamelijk de taak om de meiden optimaal voor te bereiden voor de wedstrijden en tijdens de wedstrijden een steun te zijn. Daarnaast was het ook belangrijk dat Heleen een een zodanig hoog mogelijk niveau haalde door het de bondscoach moeilijk te maken bij het bepalen van de opstelling. Op vrijdag 8 juli werd gestart met het teamtoernooi met een wedstrijd tegen Griekenland. Heleen moedigde de meiden aan, trainde meerdere keren per dag en zorgde dat iedereen zich op haar gemak voelde. Nadat de beslissende wedstrijd in de poule tegen Oostenrijk verloren ging, was promotie nog steeds mogelijk maar moeilijker te realiseren. Na twee vlotte overwinningen was Engeland in de halve finale om promotie net te sterk voor het team. De laatste wedstrijd tegen Bulgarije was om des keizers baard en Heleen kreeg de kans om te spelen. En daar was ze natuurlijk voor gekomen!

Heleen2EJK

Ondanks behoorlijk wat spanning bij haar eerste echte wedstrijd voor ‘Oranje’ liet Heleen fantastisch spel zien tegen het sterke Bulgarije. De eerste wedstrijd ging met 3-0 verloren, waarbij alle gamestanden met twee punten verschil werden beslist. In de tweede wedstrijd tegen de Bulgaarse kopvrouw kwam Heleen, bij een 1-1 tussenstand in games, op een 5-1 voorsprong. Helaas ging de game met 12-10 verloren en in de vierde game was de Bulgaarse te sterk. De kop was eraf. Het teamtoernooi was ten einde en het individuele toernooi ging van start.

In het individuele toernooi werd in de kwalificatie gestart tegen Karina Gailisa uit Letland. Heleen speelde erg constant, scherp en gevarieerd wat resulteerde in een prachtige 4-0 overwinning. Door het resultaat kwalificeerde ze zich voor het hoofdtoernooi. Bij de beste 128 had Heleen een pittige loting; Nora Nilsen uit Noorwegen. In de eerste twee games bleek waarom Nilsen in het teamtoernooi veel wedstrijd had gespeeld en gewonnen. Het directe spel in hoog tempo was Heleen te machtig, maar dankzij wat tactische aanpassingen werd het in de derde game een echte wedstrijd. Heleen kreeg drie gamepoints maar verloor de game met 15-13. In de vierde was het verzet gebroken en werd verloren met 0-4. Dit verlies betekende dat Heleen door mocht spelen in het verliezerstoernooi. Daarin werd met 3-1 gewonnen Georgia Chatzaki uit Griekenland, maar bleek Rebekka Carlsen uit Noorwegen bij de laatste 32 haar eindstation, 0-3.

In het meisjes dubbeltoernooi kwam Heleen samen met Angelique Gertenbach in actie. In de eerste ronde hadden zij een bye en vervolgens waren zij samen te sterk voor een dubbel uit Litouwen. Bij de beste 32 werd een uitstekende wedstrijd gespeeld tegen Eline Loyen en Lisa Lung uit België. De wedstrijd ging nipt met 3-0 verloren. Het Belgische koppel kroonde zich op de finaledag tot Europees Kampioen! In het gemengd dubbelspel kwam Heleen uit met Engelsman Luke Savill. In de kwalificatie werd overtuigend gewonnen, maar tegen Vera van Boheemen en haar Oostenrijkse partner werd met 3-1 verloren. Daarmee was het individuele toernooi voor Heleen ten einde.

HeleenMixedDubbel

Een super ervaring voor Heleen waarbij ze veel goede wedstrijden heeft gespeeld en haar rol binnen het team uitstekend heeft vervuld. Vanaf het moment dat ze hoorde dat ze één van de kandidaten was om geselecteerd te worden voor het EJK, heeft Heleen er alles aan gedaan om haar doelstelling te bereiken. Extra trainingen werden ingepland en een fysiek programma werd gevolgd om niets aan de twijfel over te laten. In een relatief korte periode werd haar niveau opgekrikt waarmee ze heeft laten zien over veel potentie te beschikken om nog beter te worden.

We zijn erg trots op de prestaties van Heleen en vinden we het extra mooi dat haar harde werken is beloond!

Het bestuur