Eredivisieteams nemen slechts 2 punten mee naar huis

De dames hadden nog een kleine kans om zich te plaatsen voor de Final Four, maar VTV bleek in een goede wedstrijd toch een maatje te groot. De heren keerden wel met punten huiswaarts.

Heren Eredivisie: Westa 1 – TTV Hilversum 1

De heren daalde, wederom met een invaller, af naar Limburg voor de uitwedstrijd tegen Westa. Frank van der Wurff uit team 2 viel in en speelde met Jelle Goossens en Merijn de Bruin. Zijn debuut in de eredivisie was tegen kopman aan Wessemse kant, Lui Qiang. Van der Wurff bleek niet opgewassen tegen de druk die Lui direct vanaf het begin oplegde en kon na drie vlotte games de felicitaties in ontvangst nemen. De Bruin leek na een verloren eerste game tegen Rino Alberts af te stevenen op winst, maar een ruime voorsprong in game drie en vier werden niet verzilverd waardoor er een 2-0 achterstand op de borden stond. Goossens deed wat terug door Ibrahim Yildizlar in vijf games te verslaan. Na de pauze speelde De Bruin en Lui de beste wedstrijd van de dag. Na een 2-1 voorsprong voor De Bruin, keerde Lui het tij waarmee het verzet van De Bruin in game vijf was gebroken. Van der Wurff kwam goed uit de startblokken tegen Yildizlar maar laatstgenoemde liet het niet verder komen dan twee spannende games waardoor ook deze wedstrijd in drie games verloren ging. De heren keerden toch met twee punten huiswaarts doordat Goossens, ietwat tegen de verwachting in, het spel dicteerde tegen Alberts. Alberts kreeg in de vierde game kansen om de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar vergat de trekker over te halen. In game vijf waren de beste papieren voor Goossens, maar hij besliste de wedstrijd pas met het kleinst mogelijke verschil. De eerste competitiehelft is daarmee gespeeld en lijkt het op voorhand onmogelijk om die plek aan het eind van de reguliere competitie te hebben verlaten.

Dames Eredivisie: VTV 1 – TTV Hilversum 1

Dat de ervaren Chinese Li Dong te sterk zou zijn voor de Hilversumse meiden was niet moeilijk te voorspellen. Heleen Hop en Sharon Janssen beten hun tanden dan ook stuk op de sterke verdediging van de Nieuwegeins kopvrouw. De vier wedstrijden die nog overbleven en gespeeld werden tegen Vera van Boheemen, ook een verdedigster, en Sanne de Hoop konden rustig geschaard worden onder het kopje ‘net niet’. Zo speelden zowel Janssen als Van Es een prima wedstrijd tegen Van Boheemen. Janssen verkeek zich te vaak op de effect loze ballen van de verdedigster en Van Es liet zich de vierde game uit handen snoepen na een 8-4 voorsprong. Nogmaals Van Es en ook Heleen Hop hadden volop winstkansen tegen De Hoop, maar misten net het raffinement om de partij naar hun hand te zetten. Een op papier kansloze 6-0 nederlaag was het gevolg, maar de aanwezige toeschouwers konden beamen dat dit een heel andere puntloze nederlaag was dan die van vorige jaar. Dit was een nederlaag met perspectief, waarbij de jonkies lieten zien dichterbij gekomen te zijn al bood dat vlak na de wedstrijd weinig troost. Inmiddels zijn de youngsters afgezakt naar plaats zeven op de ranglijst met 15 punten.  Het verschil met nummer 5 bedraagt echter slechts 2 punten. Volgende week wordt er niet gespeeld in de eredivisie. Op 27 november spelen de dames hun laatste wedstrijd van dit kalenderjaar en het betreft alweer een uitwedstrijd, dan tegen het Limburgse Westa die met 1 puntje meer de zesde plaats bezet.