Dames delven onderspit tegen sterk Heerlen

Slechts één landelijke wedstrijd in de eerste competitieweek van het voorjaar. De dames kwamen in actie tegen Heerlen. Helaas was slechts een handjevol toeschouwers getuige van het debuut van de Chinese Xu in de eerste wedstrijd tegen Kim Hergelink. De jarige Hilversumse speelde helaas te wisselvallig om het de nieuwe Heerlense aanwinst echt moeilijk te maken, ondanks winst in de vierde game. Slechts bij vlagen kon Kim de kwetsbaarheid van Xu blootleggen. Het voornemen van Heleen Hop tegen Zhang was om de rally’s zo kort mogelijk te houden. Dat lukte de eerste twee games heel redelijk en die gingen dan ook tot de tweede helft van de games gelijk op. Slordige foutjes aan Hilversumse kant zorgden dan alsnog voor gameverlies. De derde game ging tot slot soepel naar de Chinese. Rachel Gerarts zette Heerlen op een 3-0 voorsprong door in drie krappe games van Sharon Janssen te winnen. Sharon is nog duidelijk zoekende naar het goede spelsysteem, nu zij de korte noppen op de forehand vervangen heeft door gewoon rubber. Speelster en coach hebben ingecalculeerd dat die zoektocht niet meteen klinkende resultaten zal opleveren, maar beschouwen dit als een investering in de nabije toekomst.

Na de pauze liet Kim opnieuw een staaltje van haar potentiële mogelijkheden zien door met flitsend aanvalsspel brutaal de eerste game te winnen van Zhang en tot lang in de tweede game bij te blijven. Slordigheden aan Hilversumse kant bezorgden de Chinese toch nog vrij eenvoudig de overwinning in vier games. Sharon wist in haar partij tegen de jonge Xu beter gebruik te maken van haar forehand en de mogelijkheden ze nu heeft vergeleken met haar vroegere spel. Wat ongelukkig ging deze game met9-11 verloren, waarna de Chinese de tweede game vlotjes naar zich toe trok. In de derde game kon Sharon lang aanklampen tot zij helaas door de enkel ging waaraan zij vlak voor Kerst was geopereerd. Na een medische time-out kon zij de wedstrijd vervolgen, maar logischerwijs niet meer het niveau halen van het eerste deel van deze game die, net als de eerste, met twee punten verschil verloren ging. Heleen speelde in de laatste wedstrijd van de dag tactisch sterk en vooral ook moedig tegen Gerarts. Door met knappe blokballen druk te zetten op de backhand van de Heerlense en zelf op de goede momenten de aanval te kiezen, kon zij de gevaarlijke forehand van haar tegenstander ontwijken. Een speelwijze die haar een dik verdiende winstpartij bezorgde met 12-10 in de vierde game. Al met al een zware, maar ingecalculeerde, 5-1 nederlaag die Hilversum nog vaster op de zevende plaats in de ranglijst zet.

Er staan de Hilversumse youngsters komende weken nog twee zware wedstrijden te wachten, te beginnen met komende zaterdag de uitwedstrijd tegen landskampioen Dozy Den Helder.