Clubkampioenschappen 2013, G en H-licenties

Wie mogen zich in 2014 clubkampioen noemen bij de grootste tafeltennisvereniging van Nederland  (in Hilversum)….?  Een verslagje met een vleugje humor.

De jaarlijkse cyclus van de clubkampioenschappen is van start gegaan. Op vrijdagavond  de 13e mochten de leden met een G en H licentie hun (on)geluk beproeven.

Alles was er aan gedaan om hun concentratie op de proef te stellen. Zo was de kantine bijna vol want een hele rits kampioensteams moesten eerst in het zonnetje worden gezet en gehuldigd worden. De kantine was passend want eenieder kreeg een fles wijn. (wissel)Bekers waren er voor  de beste percentages. Toespraakjes, champagne, kaas/worst…..het kon niet op… Maar zeer gezellig.

Ondanks de 13e op vrijdag waren er weer meer aanmeldingen dan vorig jaar. (er was er een – Yvonne (Weijermans) die de bui zag aankomen en zich geblesseerd afmeldde. Een aderlating ). Het werd behoorlijk gecompenseerd door 4 enthousiastelingen die – met een F-licentie – buiten mededinging wilden meedoen. (even toetsen of ze nou wel echt in de F thuishoorden…) Natuurlijk was dit geen probleem.

Er konden twee poules van 5 in de H-klasse en  twee poules van 5 in de G-klasse om 20.45 uur van start gaan. 20 Personen ! In iedere poule gingen de eerste twee door in de kruisfinales. De onderste drie speelden nog een wedstrijd om de rangorde te bepalen. Om 23.30 uur was de prijsuitreiking aangekondigd.

In de H klasse kwamen Pieter (van de Spek) en Jan (Venema ) boven drijven. Pieter moest toch echt zijn best doen in de poule (hij verloor toch enkele games) en Jan was “helemaal los” nadat hij had gewonnen van Anita (Ros). De andere poule was spannend. Op onderling resultaat werden hier Hans (van Lieshoud) en Coby (Rootselaar) de lachenden. In een spannende wedstrijd (3 – 2) wist Jan (Venema) tegen Hans (van Lieshoud) in de ene kruis (= halve) finale aan het langste eind te trekken. Coby (Rootselaar) weerde zich kranig maar Pieter (van de Spek) bleek te vast en lastig. De finale werd door Pieter met 13 – 11 winst in de 5e game beslecht. Jan bleek te snel afgeleid. Pieter werd vorig jaar 3e en Jan eerste.
Verlost van Duco (Lieste) waren de rollen nu omgekeerd en dus…..:

Pieter van de Spek
Clubkampioen in de H-licentie bij ttv Hilversum

Gefeliciteerd !

De eindstand bij de H:

1e         Pieter van de Spek     (11-4; 13-15; 11-6; 2-11; 11-13)
2e         Jan Venema                (tja, die concentratie…..daar hebben we het over gehad)
3e   ae   Coby Rootselaar         (een prestatie boven haar (rating) kunne…!)
3e  ae   Hans van Lieshoud    (hier lijkt nog de nodige potentie zichtbaar)
5e         Anita Ros                   (dat Jan ’n plekje hoger staat gaat volgend jaar niet meer gebeuren)
6e         Kurt Landwier           (dit noemen ze nou de middenmoot…)
7e         Toni van de Wiel        (zijn rating deed meer beloven; ’n mindere avond dus, maar wel gezellig)
8e         Janneke Mulder          (ook haar avond niet en dat werd niet beter toe Johan kwam kijken)
9e         Jean Theebe                (daar blijven we ons petje voor afnemen; ze was er toch maar weer)
10e       Manja Schaap             (alles is te wijten aan de ontstane blessure tijdens de partijen..)

De G licentiehouders.

Hier waren 9 “inschrijvers” te melden. Ten opzichte van vorig jaar 30% meer (6). Over Yvonne (Weijermans) hebben we het gehad. Er stonden er echter 4 te trappelen om – buiten mededinging – ook hun kunsten te laten zien. Twee konden toegevoegd worden en na onderling overleg kwamen Duco (Lieste) (toch nog een beetje ziek) en Peter (Bredenbeek) tot de conclusie dat ze eigenlijk het G-niveau wel ontstegen waren. Voor de rest van de avond hielden zij elkaar bezig. Fred (Visser) en Yuri (Reijersen) – net gehuldigd als kampioen met zijn team en winnaar van de percentagebeker – 100% – hadden de smaak te pakken. Uiteindelijk werden ze allebei eerste in hun poule en trok Yuri in een vijfsetter op het eind aan het langste gedeelte.

In het G-prijsgedeelte bereikten Beppie (Jansen) en Giliam (Spliethoff) de kruisfinale. In de andere poule waren dat Ernst (Baars) en Fred (Fouraschen). Ernst moest er de nodige moeite voor doen, maar hij bleef met slim spel Bep de baas in de ene kruis(halve)finale. De andere kruisfinale werd ook een vijfsetter: Fred (Fouraschen) wist nipt van Giliam (Spliethoff) te winnen. De finale werd met 3 -1 (9-11; 11-9; 6-11; 10-12) – en onder deskundige arbitrage van Frans Burgers – gewonnen door Fred. Vorig jaar nog voorlaatste en nu…:

Fred Fouraschen
Clubkampioen in de G-licentie bij ttv Hilversum

Gefeliciteerd !

De eindstand in de G:

1e         Fred Fouraschen         (de avond van zijn leven. Op naar de F – lic.)
2e         Ernst Baars                 (ook voor hem een zeer knappe prestatie en met zijn ambitie….wie weet)
3e  ae   Beppie Jansen             ( en iedereen maar klagen…: wat een lastige tegenstander is dat toch…!)
3e  ae   Giliam Spliethoff       (volgend jaar valt hij in de prijzen, dat kan niet missen)
5e         Harmen Huidenkoper (Harmen had een koude start, anders….)
6e         Chris Notenboom       (hij had ook zo maar in de finale kunnen staan)
7e         Jan Hagen                   (als hij geen last van zijn rug had gehad, dan…)
8e         Jeroen Jansen              (zijn rating beloofde meer)

Om 23.35 uur (hè….weer 5 minuten uitgelopen…) kregen de finalisten hun prijs. En met een drankje en een hapje – kaas/worst/pinda’s – bleef het nog lang “onrustig” … De – vele – foto’s die onze hoffotograaf – Frans Wieringa – weer gemaakt heeft zijn uiteraard elders op deze site te bezichtigen.

Geschreven door Jan Kroon (organisatie)