Belangrijke zege dames 1 in Heerlen

De heren hadden een weekje vrijaf, maar de dames kwamen wel in actie. Het team ging op bezoek in Heerlen. En dan is het wel zo fijn als je wat punten meeneemt voor de lange terugreis.

Hoewel Heerlen met hetzelfde team met daarin Yun Zhang, Rianne Strik en Eline Gelderman aantrad waarmee zij vorige week provinciegenoot Westa met 4-2 hadden verslagen, zag coach Lex Bruijn voldoende mogelijkheden om met een handvol punten naar huis te kunnen keren. Yun Zhang mocht dan misschien een onneembare horde blijken te zijn, beide andere tegenstanders waren zeker te kloppen, vond de coach. Gelukkig konden de Hilversummers de verwachtingen waarmaken. Dat bleek al meteen in de openingswedstrijd, waarin Marianna Rolikova het alleen in de derde game lastig had tegen Strik (13-11). Sharon Janssen zat daarna niet lekker in de wedstrijd tegen de sterke Zhang, maar Heleen Hop bracht de Hilversummers opnieuw op voorsprong door in straight games te winnen van Gelderman. Ook hier was het alleen in de derde game spannend (18-16).

Progressie in tafeltennis laat zich eigenlijk alleen maar meten doordat spelers laten zien hogere pieken te hebben en minder diepe dalen. Dat laatste betekent dat, ook al speel je niet geweldig, je eigenlijk altijd moet kunnen winnen van spelers die zwakker zijn. Sharon Janssen liet in haar wedstrijd tegen Strik zien die progressie gemaakt te hebben. Want hoewel de grote vorm er niet was, liet Janssen haar tegenstander na drie games met lege handen achter, terwijl een jaartje geleden Strik nog een onneembare horde bleek te zijn. De comfortabele 3-1 voorsprong voor Hilversum werd door Rolikova in haar wedstrijd nog met een puntje uitgebreid doordat zij van Geldermans wist te winnen. Daar zag het trouwens aanvankelijk niet naar uit. Rolikova startte onzeker en kwam in de tweede game met 5-2 achter na de eerste al verloren te hebben. Een opmerking van de coach vanaf de kant deed de wedstrijd kantelen. Rolikova nam een 8-5 voorsprong en gaf deze niet meer uit handen. Ook beide volgende games trok Rolikova gedecideerd naar zich toe. Een knappe prestatie van deze speelster die overigens haar laatste wedstrijd bij de dames speelde. Wegens verandering van werkkring vertrekt Rolikova per 1 december naar het buitenland. Een verlies voor het jonge Hilversumse team, want Rolikova heeft afgelopen jaar een belangrijke bijdrage geleverd aan  het behalen van de mooie vijfde plaats in de eindstand van de eredivisie. In de laatste wedstrijd liet Heleen Hop zien dat het vele trainen vruchten begint af te werpen. Hoewel ook zij in drie games verloor van Zhang was er hier sprake van een echte wedstrijd met mooie slagenwisselingen.

De Hilversummers konden tevreden terugkijken op een degelijke overwinning en doen daardoor nog steeds mee in de strijd om de vierde plaats. Komend weekend zijn de dames vrij, waarna op zondag 13 november de laatste ronde van de heenwedstrijden gespeeld wordt. Dan is in Nieuwegein VTV de tegenstander.