Zwaar bevochten remise dames 1 tegen koploper SVE

Voor de laatste uitwedstrijd in de reguliere competitie moesten de dames naar Utrecht voor de ontmoeting met koploper SVE 1. De opdracht voor de dames was om te strijden voor elk punt om zodoende de belagers voor die belangrijke 2e plaats in de ranglijst op enige afstand te houden. In deze opdracht zijn de dames, na een moeizame start, meer dan geslaagd. Het zag er aanvankelijk naar uit dat de jonkies tegen hun eerste nederlaag zouden aanlopen. Nanda Bloom beet het spits af tegen Daphne Tollenaar, een tegenstandster waar zij op papier goede kansen tegen zou moeten hebben. Bij tijd en wijle haalde Nanda wel een goed niveau, maar zij was niet constant genoeg en kwam niet verder dan een gewonnen game. Nadat Lisa Mattheij vervolgens vrij kansloos verloor van de nog ongeslagen SVE-kopvrouw Berber Heerschop, kon Sanne Briefjes het eerste punt voor de Hilversummers noteren door een fraaie zege op Kelly Leideritz.

Het dubbel Briefjes/Mattheij bleek opnieuw geen succesvolle combinatie te zijn en na de verwachte verliespartij van Nanda Bloom tegen Heerschop leken de Hilversumse meiden tegen hun eerste nederlaag aan te lopen. Zoals zo vaak toonde Sanne Briefjes zich een rots in de branding. Vrij simpel liet zij via Tollenaar het tweede punt aantekenen en markeerde daarmee meteen de ommekeer in de wedstrijd. Een uitstekend spelende Lisa Mattheij verraste vervolgens door met goed aanvalsspel in straight games Leideritz van tafel te tikken, waarna zich een fraai duel ontwikkelde tussen beide kopvrouwen. Sanne Briefjes liet, na een verloren 1e game, haar tegenstander Heerschop met uitgekiend spel niet meer in de wedstrijd komen.

Daarmee werd Heerschop van haar ongeslagen status beroofd en bracht Briefjes de stand weer in evenwicht. Haar laatste partij tegen Leideritz toonde opnieuw aan dat Bloom te wisselvallig speelt en niet vast genoeg is om te kunnen presteren op dit niveau. Lisa Mattheij verzorgde voor de Hilversummers een mooi slotakkoord door Tollenaar geen schijn van kans te geven. Door haar afgetekende overwinning konden de Hilversumse meiden opgelucht ademhalen met het behaalde gelijkspel.

Daarmee lijken de kaarten in de tweede divisie dames wel geschud. SVE blijft de afgetekende koploper en Hilversum heeft zich met 10 punten voorsprong op de achtervolgers vast op plek twee genesteld. Een plek die recht geeft om op 1 december op neutraal terrein te spelen om de felbegeerde promotie naar de 1e divisie. Tegenstander zal dan opnieuw dit sterke SVE zijn.

Lisa Mattheij kwam goed voor de dag in het duel met SVE.