Zhang Dong Ying wint geslaagd Hilversum Tournament

De Belg Zhang Dong Ying is winnaar geworden van het eerste Hilversum Tournament, dat op 22 en 23 augustus werd gehouden. De uit China afkomstige Zhang, tweede op de plaatsingslijst, liet in de finale de als eerste geplaatste Kilomo Vitta kansloos.

Zhang rekende in de kwartfinale tamelijk eenvoudig af met Koen Hageraats en in de halve finale moest ook Rajko Gommers zijn meerdere erkennen in de Belg, die met snelle blokballen en overnames dicht bij tafel het spel dirigeerde en tegenstanders met grote regelmaat de verkeerde hoek instuurde.

Voormalig Vlaams kampioen Kilomo Vitta bereikte de finale door een overwinning op Jamshid Sedigh, die op zijn beurt in de kwartfinale Cosmin Stan versloeg.

Zo bleven de Belgen de Nederlanders de baas tijdens het Hilversum Tournament. Initiatiefnemer Bert Olofsen van Hilversum kon terugkijken op een geslaagd evenement. ,,Het was aanvankelijk de bedoeling om voor aanvang van de competitie vier topteams tegen elkaar te laten spelen. Maar mede door de overvolle toernooikalender was het niet haalbaar om complete teams in actie te laten komen. Daarom hebben we er een tweedaags individueel toernooi van gemaakt.”

Tijdens het eerste Hilversum Tournament werd tevens de samenwerking tussen TTV Hilversum en jongerenorganisatie YMCA (wereldwijd 45 miljoen leden in 130 landen) beklonken. De Hilversumse sportwethouder Floris Voorink prees het initiatief voor de samenwerking. De aanwezige YMCA-jongeren  konden hun vaardigheid testen tegen de snelheidsmeter en mochten daarna een balletje slaan tegen de aanwezige toppers. Ze gingen o.a. met een clubshirt van Hilversum naar huis.

Hieronder een verslag van toeschouwer Jan Distelblom.

Op de eerste dag van het Hilversum Tournament werd gespeeld in 3 poules van 6, op 6 verschillende tafels. De nummers één, twee en de twee beste nummers drie gingen door naar de finaledag op zondag, de kwartfinales, halve finales en de finales. De sfeer was gezellig, er waren spannende wedstrijden te zien, (best veel 5-gamers) en bij vlagen was er ook goed spel te zien. Het was redelijk druk. ondanks het mooie weer en verschillende evenementen elders in Nederland, waaronder Sail. Na afloop werd er aan de bar volop nagepraat over deze geslaagde dag. Mede dank zij het optreden van het befaamde duo Tjarko Bosma en Jan Dubelaar zat de stemming er goed in bij de aanwezigen.

Tijdens de tweede dag werden de kwartfinales, de halve finales, de strijd om de derde plaats en de finale gespeeld. De kwartfinales waren spannend, en ook nu waren er leuke wedstrijden. De kwartfinales werden volgens het best-of-five systeem gespeeld. De uitslagen waren als volgt:

Kilomo Vita – Tim Janssen: 3-1;  Janshid Sedigh – Cosmin Stau: 3-0; Koen Hageraats – Zhang Dong Ying: 0-3; Rajko Gommers – Peter Sybestyen: 3-0;

De halve finales werden gespeeld volgens het best-of-seven systeem.

Kilomo Vita – Janshid Sedigh: 4-2; Zhang Dong Ying – Rajko Gommers: 4-0;

De strijd om de 3e en 4e plaats: Janshid Sedigh tegen Rajko Gommers: 1-4.

Finale: Zhang Dong Ying – Kilomo Vita: 4-0.

Al met al mogen we terugkijken op een geslaagd toernooi, dat hopelijk volgend jaar een vervolg krijgt.