Wethouder opent kick-off paratafeltennis zondag 11 juni

Onze vereniging start met een nieuw initiatief: het aanbieden van paratafeltennis, bedoeld voor mensen met een fysieke of mentale beperking.
Wethouder sport slaat zondag de eerste bal
Komende zondag 11 juni is van 11 tot 14 uur de kick-off van dit project in ons Tafeltenniscentrum. De Hilversumse wethouder van sport, Karin van Hunnik, zal om 11 uur de kick-off openen door als eerste een balletje te slaan. Belangstellenden, al dan niet met een beperking, zijn van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn en zelf te ervaren hoe het is om op een aangepaste wijze te sporten. Jeugd of oudere, leeftijd maakt niet uit, iedereen is welkom!
Wellicht zijn er mensen in je omgeving met een beperking die je enthousiast kunt maken om kennis te maken met paratafeltennis.
Isolement
,,Parasport komt steeds meer in de belangstelling te staan”, zegt Fred Lodder, lid van de projectgroep paratafeltennis van TTV Hilversum. ,,We weten dat mensen met een beperking vaker in een isolement terecht komen. Parasport is een goede manier om dat isolement te doorbreken. Onze vereniging staat open voor iedereen. In Huizen en Amersfoort is paratafeltennis al mogelijk, in Hilversum nog niet. Daarom willen we extra aandacht geven aan deze doelgroep.”
Drie categorieën
Grofweg zijn er drie categorieën parasporters, vertelt Lodder. ,,Sommigen met een beperking kunnen staand spelen. Dan zijn er mensen die in een rolstoel zitten. Die kunnen prima tafeltennissen met aangepaste spelregels En voor wie ernstig beperkt is in bewegen, is er schuiftafeltennis. Aan de zijkanten van de tafel zit een opstaande rand, zodat de bal niet van de tafel af kan, en het net staat omhoog. Je speelt met ‘afgezaagde’ batjes, die van onderen met vilt zijn bedekt. Denk aan ouderen, maar ook jongeren met een ernstige beperking kunnen op die manier sporten.” (Lees door onder de foto)

Schuiftafeltennis wordt ook op de NK beoefend.

Team NL Paratafeltennis
TTV Hilversum heeft momenteel enkele parasporters, onder wie jeugdtalent Israel Bartelink Groeneveld, die in het eerste jeugdteam speelt. Hij traint al op Papendal en hoopt na de vakantie toe te treden tot Team NL paratafeltennis. Israel wil zich door het spelen van internationale toernooien kwalificeren voor de WK en EK paratafeltennis. Zijn grote doel is deelname aan de Paralympics over 5 jaar in Los Angeles.
Rolstoeltafeltennis uitproberen
De kick-off komende zondag wordt georganiseerd in samenwerking met de NTTB. Belangstellenden, al dan niet met een beperking, kunnen schuiftafeltennis uitproberen en er zijn speciale sportrolstoelen aanwezig om te ervaren hoe het is om aangepast te sporten. Ook zijn er trainers en begeieiders aanwezig.
Interview en video
Ben je geïnteresseerd geraakt? Luister het interview van Fred Lodder met NH Gooi.  https://nhgooi.nl/gemist/fragment/1361302/tafeltennisvereniging-hilversum-organiseert-kick-voor-para-tafeltennis.mp3
En bekijk het filmpje over paratafeltennis op You Tube via onderstaande link:https://www.youtube.com/watch?v=FFbhXnANo48