Vrouwenteam met overmacht winnaar van 22e Fietspuzzeltocht

Tsja, dan sta je daar toevallig te plassen langs de kant van de weg, met een mooi uitzicht op het landschap.  Laat dat nou precies het lastige doorkijkje zijn uit de fotopuzzel. Al urinerend de fotopuzzel helpen oplossen, dat kan alleen Lars Adema. Lars is nooit te beroerd om voor wat reuring te zorgen tijdens de jaarlijkse TTV Hilversum Fietspuzzeltocht. Zo ook deze zondag in juli. Hij blijkt een complete gereedschapskist bij zich te hebben om de concurrentie letterlijk aan banden te leggen. Tie-raps tussen de wielen is nog kinderspel. Lars is inmiddels een gesettelde veertiger, de kwajongensstreken is hij nog niet verleerd.

Zestien teams verschijnen dit jaar aan de start voor de 22e Fietspuzzeltocht. De route voert dertig kilometer door de Vechtstreek, vanaf Weesp via Muiden, Diemen en Driemond terug naar de Vecht. Met onderweg twee controleposten waar een spelopdracht wacht. Het gerenommeerde vrouwenteam van Carla van der Hulst heeft zich handig in een underdogpositie gemanoeuvreerd. Het vrouwenkwartet verschijnt alles behalve okselfris aan de start vanwege een feestje bij een van hen de avond ervoor. Dat de vrouwen daardoor de juiste voorbereiding ontberen, blijkt een ideale taktiek om de concurrentie zand in de ogen te strooien.

Nou ja, gastvrouw Nina moet nog een beetje bijkomen van de avond ervoor, maar Carla, Monique en Maartje blijken messcherp. Ze weten onderweg 23 van de 26 foto’s op te sporen en het merendeel  van de 35 vragen goed te beantwoorden. Met 253 punten eindigen ze met een straatlengte voorsprong op de eerste plaats. En wie had dat vooraf gedacht?

Veel spannender is de strijd om de tweede en derde plaats. Het US-team met René Poelwijk, Riny Knegt, Robbert Huisman, en Esther Bos legt beslag op de tweede plaats. De strijd om het brons wordt nipt beslist in het voordeel van de immer fanatieke Bosma’tjes, geassisteerd door Hella Salentijn. De youngsters Maike den Blanken, Sybren Fermin, Lotte en Anne Hoogeveen, tweevoudig winnaar van dit evenement, komen één punt tekort om de prijzenjacht voort te zetten.

Opvallend is verder dat het barteam met Sanne Raven, Johan Verstege, Hugo en Frans Wieringa dit jaar ondanks een schamele 12e plek geen aanleiding ziet voor het gebruikelijke protest tegen de einduitslag. Dat mag worden opgevat als een compliment voor de organisatie. Het is voor deze équipe vooral zaak om overdag krachten te sparen en genoeg energie over te houden voor de organisatie van de barbecue. ’s Avonds is het alle hens aan dek voor Frans Wieringa en zijn makkers. De Fietspuzzeltocht zelf is een leuk opwarmertje en vooral bedoeld als teambuildingsuitje.

Het is een bijzondere plek waar de barbecue plaatsvindt dit jaar. Op het terrein van het Gymnasium is aan de achterzijde een tribune verrezen. Niet om de winnaars van de Fietspuzzel te huldigen, maar voor de diploma-uitreiking. Het podium voor de tribune, knus en besloten, is de ideale plek voor een gezellige barbecue. Rond 18.30 uur wordt het vuur ontstoken en drie kwartier later kan het feest beginnen. Als op afspraak komt precies op tijd de avondzon tevoorschijn. Met assistentie van Thijs Visser en Laura van der Werff verloopt alles op rolletjes en komt iedereen ruimschoots aan z’n trekken.

Enige minpunt is de afwezigheid van Hans den Blanken, mede-organisator van de tocht. Hans is gedwongen het evenement vanuit huis te volgen vanwege een corona-besmetting. Hij houdt op afstand de scores bij, terwijl de loyale vrijwilligers Niels Brinkman en Bob Meewis zijn taken in het veld overnemen.  De Fietspuzzeltocht draait al vele jaren op een trouwe groep vrijwilligers, onder wie Pieter en Teun Salentijn voor de bezetting van één der controleposten. Belangrijke schakel in de organisatie is ook Bert Olofsen, die met zijn aanhanger ’s ochtends vroeg een groot aantal fietsen naar de startplek vervoert en aan het eind van de middag de karretjes weer veilig bij de zaal aflevert. En niet te vergeten Marja Schimmel, die elk jaar de feestelijke pakketten voor de prijswinnaars verzorgt.

De organisatie maakt dit jaar dankbaar gebruik van het aanbod van René Poelwijk om alle boekjes voor de deelnemers kosteloos te drukken bij het bedrijf waar hij werkt. Hulde! Dankzij de inzet van al deze vrijwilligers hebben we kunnen genieten van een zeer gezellige en mooie afsluiting van het tafeltennisseizoen.

De Bosma’tjes met Hella Salentijn werden 3e. Foto’s Frans Wieringa
2e prijs voor Robbert Huisman, Riny Slagt, Esther Bos en René Poelwijk.
De Poedelprijs was ook dit jaar voor Hans Stoop, Fred Visser, Jan Jansen en Wim Koster.

Foto’s fietspuzzeltocht 2022