Voorbeschouwing 24e fietspuzzeltocht (Johan Verstege)

Fietspuzzelfanaten zien er al weken naar uit: Zaterdag 30 juni wordt voor de 24e keer de TTV Hilversum Fietspuzzeltocht georganiseerd.

Ook dit jaar staan de teams weer te dringen bij de startplek. Die ligt dit jaar in Apeldoorn. Ruim 60 deelnemers, verdeeld over 16 equipes, gaan de uitdaging aan.

Barman Johan Verstege kijkt, zoals gebruikelijk, met kritische blik vooruit en rijdt de concurrenten alvast in de wielen.

Jaja, rondje 24 alweer, die Eus en Hans kunnen er maar geen genoeg van krijgen, hun medemens te kwellen met barre tochten, geniepige vragen, sneaky foto’s en erbarmelijke jurering. Toch hebben weer 16 teams het er graag voor over, om na 8 uur doorstane ellende, te genieten van een overheerlijke barbecue.

Ook weer enige verschuivingen dit jaar, team Visser/Jansen heeft de kans op de poedelprijs nog verder verstevigd, door het aantrekken van onze voorzitter Paul Koopman. Nu als die klaar is met het formuleren van het antwoord op de eerste vraag, is de rest van het peloton waarschijnlijk al bezig met het tweede boekje. Maar ja ze doen toch maar weer mee, die oude knarren.

Dat geldt niet voor het voormalige damesteam. Waar een bikkel als Beppie Jansen, tot ver in de 70 de strijd aan ging, hebben deze doetjes het al opgegeven met 50 plus. Deels valt dit ook te wijten aan de organisatie, die het evenement heeft laten samenvallen met Omroep Max Ladies-Day.

Tjarko Bosma en zijn gillende keukenmeiden krijgen versterking van Jan Dubelaar. Hopelijk kan hij wat rust brengen in de groep, zodat de bezoekers van paleis het Loo, niet het idee krijgen dat ze op de Apenheul  zijn beland, wanneer het team daar enige  strikvragen moet beantwoorden.

Van Apenheul naar team Bredenbeek is natuurlijk maar een klein sprongetje. Het is te hopen dat zij hun enige- en over- fanatieke lid, Erik Hagen,  kunnen weerhouden de Juliana Toren via de buitenkant  te beklimmen ipv. via de gebruikelijke binnentrap.

Fanatisme kunnen we ook verwachten bij team Meijer. Het zal er Arnoud Meier, ooit de boezemvriend van Frans Wieringa, met wie hij nu een Bob-Eus verhouding heeft, alles aan gelegen zijn, nog één keer in Hilversum een podiumplaats te bereiken.

De zwaarste verschuiving, letterlijk en figuurlijk, vindt plaats bij het team van witte boorden crimineel R. van der Velde. Nadat in het verleden Rene Arbon en Johan Verstege al besloten hadden niet met deze patjepeeër verder te fietsen. Heeft nu ook maat in het kwaad van het eerste uur, Raymond van Putten besloten het ventiel eruit te trekken. Niet alleen zijn liever lui dan moe mentaliteit en zijn lidmaatschap van de Obesitas vereniging, maar zeker ook de minne streken van zijn compagnon, zullen hem tot dit besluit gebracht hebben. Zijn plek in het team wordt opgevuld door de inmiddels ook zwaarlijvige Wouter van de Mark, die duidelijk niet naar de waarschuwing van Zeeuws Meisje: “maar niet te veel hè”, geluisterd heeft. Of Wouter alleen aan getrokken is om in de plas bij Bussloo, net als zijn illustere  voorganger als bommetje te fungeren. Of dat hij net als de rest van het team inmiddels  ook de nodige misdadige kwaliteiten heeft ontwikkeld, is nog niet helemaal duidelijk.

Het barteam heeft in ieder geval de nodige voorzorgsmaatregelen genomen, zich te beschermen tegen spionage, sabotage, intimidatie en zelfs fysieke bedreigingen door  deze Boos(ge)wichten Club. Jammer dat clubjumpertje Tali Cohen deze tocht niet zal stralen, laten we hopen dat de zon dat wel doet.