Verlies heren 1 ondanks uitblinkende Merijn de Bruin

Ondanks de afwezigheid van kopman Michel de Boer leed Hilversum in de slotronde van de reguliere competitie in de eredivisie een 4-2 nederlaag tegen Itass/DTK’70.

Gamal de Groot ging van start tegen Wai Lung Chung. Wai Lung heeft een verpletterende forehand en weet met bijna speels gemak boven tafel over te spinnen. Toch wist Gamal in de eerste game het initiatief te nemen en hij liep via een 2-4 naar een 4-8 voorsprong. Na een paar mooie punten volgde de eindfase waarin Chung het geluk aan zijn kant had. 12-10. De tweede game verliep tot 9-9 gelijk op, waarna een onnodige misser en een winner van Chung de  gamestand op 2-0 bracht. In de derde game speelde Gamal gevarieerd en won met overmacht. 7-11. In de vierde game speelde hij onzeker en miste daardoor ballen die hij in goeden doen raakt. Wederom met minimaal verschil (11-9) wist Wai Lung te winnen.

Nathan van der Lee trof Bas Hergelink. Een confrontatie tussen de ‘coming man’ en alles-of-niets speler Bas en misschien wel de beste blokspeler van Nederland. Nathan speelde vanaf de eerste punt wisselvallig. In de eerst game ging werkelijk alles mis en werd het 11-3. De tweede game was voor Nathan, maar de derde weer voor Bas. In de vierde game leek Nathan het antwoord gevonden te hebben op het harde spel van Bas en won overtuigend (2-11). Ook in de vijfde game was Nathan de betere speler, via 5-7. 6-8 werd het snel 8-10. Bas wist twee matchballen weg te werken, stootte door naar 11-10 en sloot af met een bal via het net. 12-10

Rots in de branding Merijn de Bruin klaarde op eenvoudige wijze het karwei tegen Peter Verwey. Merijn was oppermachtig en wat Verwey ook probeerde, hij kwam niet door de blokballen van Merijn heen (4-11, 6-11 en 8-11).  Tussenstand dus 2-1 in Drents voordeel.

Na de pauze mocht Nathan aantreden tegen Wai Lung.  Nathan had moeite zijn gedachten bij de wedstrijd te houden en kon onvoldoende variëren. Hij was zeker niet kansloos, maar wist vaak net onvoldoende druk te maken om cruciale punten te maken. Het publiek kwam aan haar trekken, niet alleen door heel veel mooie rally’s maar ook omdat hun ‘man’ met 11-8, 13-11 en 11-9 wist te winnen (3-1). Gamal leek in de eerste game eenvoudig te gaan winnen van Verwey. Met veel spin en variatie was de eerste game met 4-11 voorbij voor men het in de gaten had.  Gamal zette zijn spel echter niet door en gaf Verwey kans zich in de wedstrijd terug te vechten via een 11-6. Nadat Gamal zich vermand had won hij met 6-11 de derde game. Daarna zakte Gamal weg en verloor de twee volgende games (4-1).

Man van de dag, Merijn de Bruin trad aan tegen Bas Hergelink. In de eerste game had Hergelink het beste van het spel. Via harde ballen wist hij Merijn tot blokken te dwingen. 11-9. Merijn moest meer rotatie spelen en directer met zijn backhand spelen. Dit resulteerde in 3 games op rij, waarbij Merijn keer op keer met zijn backhand wist te versnellen, zo hard dat de tegenstander vaak het nakijken had. De overwinning voor Merijn kwam niet meer in gevaar. De anders zo stoïcijnse Merijn maakte na de overwinning zelfs een vreugdesprong. Waarschijnlijk niet zo zeer om de overwinning maar om de fantastische manier waarop hij speelde. In deze vorm is Merijn voor iedereen een geduchte tegenstander.