Tweede Super Saturday: Hilversum-teams in zwaar weer

De Hilversum-teams hebben het zwaar in de landelijke competitie, dat is na 4 wedstrijden wel duidelijk. Team 1 en team 2 staan op degraderen en ook team 3, dat zaterdag niet in actie komt, is nog lang niet veilig. Dames 1 draait wel goed mee in de eerste divisie.

Dit alles is geen reden om Super Saturday komende zaterdag te mijden. Integendeel. Steun van het thuispubliek is juist nu hard nodig. Gezellig wordt het sowieso. Super Saturday is de gelegenheid bij uitstek om met een hapje en een drankje bekenden te ontmoeten en bij te kletsen in de kantine, onderwijl genietend van mooie en spannende wedstrijden.

De vaste barmedwerkers, Johan, Sanne en Hugo, lopen zich alvast warm voor komende zaterdag en opperhoofd Frans heeft het voorraadhok weer flink bijgevuld. ‘Laat die Super Saturday maar komen, wij zijn er klaar voor’.

Het programma voor zaterdag 19 maart:

Eredivisie: HiIversum 1 – Maashorst 1 (aanvang 16.00 uur)

Teamselectie: Elwin Huiden, Arnoud Meijer, Mick de Vette

Met een gemiddelde van iets meer dan één punt per wedstrijd kan Hilversum zoals verwacht geen potten breken in de eredivisie. Hier en daar een persoonlijk succesje lijkt het hoogst haalbare. Zo sleepte Elwin Huiden zaterdag tegen Taverzo zijn eerste overwinning binnen ten koste van de jonge Ivan Kahn, zoon van ‘baltovenaar’ Jonah. Deze tafeltennisveteraan die ooit voor Hilversum uitkwam, haalt spelvreugde uit het feit dat hij dit seizoen samen met zijn zoon op het hoogste niveau kan acteren.

Hilversum maakt zich op voor de degadatiepoule en krijgt zaterdag Maashorst op bezoek met daarin een ‘oude bekende’. Nolan Schultz kwam vorig seizoen nog voor Hilversum uit, maar vertrok toen de sponsoring wegviel. Ook voor Jochem de Hoop is het Hilversumse Tafeltenniscentrum bekend terrein. Hij geeft er regelmatig afdelingstrainingen. Hoeveel punten ons eerste bij elkaar kan sprokkelen, zal mede afhangen van de opstelling van de Brabanders.

Tweede divisie: Hilversum 2 – Red Star’58 1 (aanvang 16 uur)

Teamselectie: Hans den Blanken, Teun Salentijn, Ruan Greyling,  Yoeke Gunsing, Donald Hessing

Ook team 2 verkeert reeds na drie wedstrijden in zwaar weer. Vorig seizoen gedegradeerd, door de terugtrekking van team 1 een herkansing gekregen in de tweede divisie en nu dreigt opnieuw degradatie. De komst van Ruan Greyling (rating bijna 2000) als vervanging van Tali Cohen biedt onvoldoende soelaas. De Hoofddorper speelde pas 1 keer mee.

Met 5 schamele puntjes lijkt de kloof met de veilige 4e plek nu al onoverbrugbaar. Qua tafeltennisniveau is de tweede divisie voor dit team gemiddeld genomen al een pittige kluif; ook het voortdurend wisselen van opstelling komt de teamgeest en de prestaties niet ten goede. Wil Hilversum nog aansluiting vinden, zal er sowieso zaterdag gewonnen moeten worden van Red Star’58. De Goirlenaren zijn na het carnaval en het afscheid van hun schaatsheld Ireen Wüst nog volop in feeststemming en hopen dat zo te houden.

Dames eerste divisie: Hilversum 1 – Disnierats 1 (aanvang 16 uur)

Teamselectie:Angelique van den Bosch, Rosa Bosselaar, Julia Cao, Anne Hoogeveen, Aniek Jansen, Nina Romano.

Zaterdag alweer de vijfde ronde van de landelijke competitie. De dames die op een comfortabele 3e plaats bivakkeren in de 1e divisie B, ontvangen dan Disnierats uit Hoorn. Door een 4-3 overwinning op De Treffers (R) vorige week gaat dit team nu alleen aan kop.  Was het in het najaar van 2021 al een sterk team met Tessa Margaroli, Som Roelofsma en Nicole van der Ark, dan is het nu nog sterker met de komst van Janine Grootjans. Deze talentvolle speelster heeft ttv Assen met slaande deuren verlaten en haar heil gezocht in West-Friesland. Een geduchte tegenstandster erbij dus voor het thuisteam.

De meiden van coach Bruijn zullen zaterdag alle zeilen bij moeten zetten om punten te scoren, maar verheugen zich wel op de ontmoeting met de sterke Noord-Hollanders. ,,Gewoon, omdat je dan lekker kunt spelen, omdat het ook aanvallers zijn”, aldus een van de Hilversumsen. Daarom wordt zaterdag een aantrekkelijke wedstrijd verwacht met veel spannende partijen.

Kampioensgroep jeugd: Hilversum 1 – Hercules 1 (aanvang 14.00 uur)

Teamselectie: Anouk van den Boom, Daan Bakker, Mate Molnar

Het eerste jeugdteam van Hilversum komt uit in de kampioenspoule, waarin de acht sterkste teams van Nederland zijn ingedeeld. De beste vier teams strijden om het Nederlands kampioenschap. Ons jeugdteam staat na 4 wedstrijden zesde. Plaatsing voor de play-offs werd op voorhand niet verwacht, al zijn Anouk, Mate en Daan nog niet helemaal kansloos. De achterstand op nummer vier Hercules bedraagt 7 punten en juist dat team is zaterdag de tegenstander in het Hilversumse Tafeltenniscentrum. Dit duel begint om 14 uur.

‘Trainingsbeest’ Anouk speelde vrijdag met haar team van Hoogland nog uit tegen Hilversum in de hoofdklasse senioren, zaterdag draagt ze zelf het blauw-zwarte tenue van de thuisclub.