Trotse coach na promotie én zilveren plak

Zaterdag kregen de Hilversumse dames in Leiden een nieuwe en laatste kans om te promoveren naar de 1e divisie. Tegenstander was het team van De Treffers 2 uit Roelofarendsveen. Dit team moest als sterker worden ingeschat dan het SVE-team waar de Hilversummers vorige week van verloren. Daarom konden de meiden uit de mediastad vrijuit spelen en knokten zij voor elke punt. En dat was maar goed ook, bleek achteraf. Routinier Angelique van den Bosch kon de goede lijn van de laatste weken niet doorzetten en kwam niet verder dan gamewinst tegen de sterkste tegenstander Ruby Tangerman in de 1e wedstrijd.

Neha Gupta kwam vervolgens met 2-0 achter tegen Lisanne van Wassenberg, maar de verloren games waren zo close dat het geloof in een goede afloop bleef. En niet ten onrechte, want een steeds beter spelende Gupta zorgde voor een gelijke score. Via Sanne Briefjes tegen Isabel van Veen kwam Hilversum voor. Briefjes/Gupta lieten wederom zien goed op elkaar ingespeeld te zijn. Zij brachten Hilversum op een 3-1 voorsprong. Verlies van Van den Bosch tegen Van Wassenberg en een krappe nederlaag in vijven van Briefjes tegen Tangerman bracht de teams weer op gelijke hoogte. Toch lieten de meiden zich niet uit het veld slaan. Zij namen opnieuw een voorsprong van 2 punten door eenvoudige overwinningen van Gupta op Van Veen en Briefjes op Van Wassenberg.

Met de twee slotpartijen voor de boeg had Hilversum 18 games verzameld en De Treffers 13. Dat betekende dat Hilversum in elk geval nog 1 game nodig had om die score gelijk te trekken, terwijl 2 games de eindzege en promotie zouden brengen. Het lukte Van den Bosch niet om een game af te snoepen van Van Veen, maar Gupta liet er geen gras over groeien en sloeg tegen Tangerman meteen toe in de openingsgame.

Helaas ging die wedstrijd wel verloren voor de Hilversumse, waardoor de teams niet alleen een gelijkspel konden noteren, maar ook een gelijk aantal games. Na puntentelling bleek dat  Hilversum 366 punten bijeen had geslagen en De Treffers 330. De promotie was hiermee een feit.

NTTB-beker

Veel tijd voor feesten was er niet, want de volgende dag moesten Neha Gupta en Sanne Briefjes aantreden in Den Bosch voor de NTTB-beker. Dit tweetal werd vergezeld door Chanèl Verschoor. Ook een speelster met veel aanleg die nog niet voor het team was uitgekomen, omdat zij ook in de landelijke jeugdcompetitie bij Taveba speelt. Het jonge team was als 2e geplaatst en nam het in de halve finale op tegen een combinatieteam De Veluwe/Disnierats. Verschoor en Briefjes wonnen hun enkelwedstrijden probleemloos en ook het dubbel verliep op rolletjes. In de finale wachtte het team van Taverzo dat als nummer 1 geëindigd was in de najaarscompetitie in de 1e divisie. Een mooie kans voor het jonge team om te laten zien of ze het niveau aan zouden kunnen. Nou, dat hebben ze zeker gedaan. Neha Gupta verloor weliswaar met 3-1 van de sterke Priscilla Loesberg, maar die moest hard werken voor de punten. Toen Chanel Verschoor met 2-0 achter kwam tegen Nadia Huizer gaf niemand meer een cent voor haar kansen, Verschoor dacht daar echter anders over. Met soms weergaloos spel sleepte zij de volgende 3 games binnen.

Ook het dubbel was niet goed voor de zenuwen van de coach. Met 11-9 in de slotgame beten Briefjes/Gupta wat schlemielig in het stof. Kon Chanèl opnieuw vlammen tegen de kopvrouw van de tegenstanders? Ja, dat kon zij. Opnieuw uitstekend spelend nam zij een 2-1 voorsprong in games. Toch was dat niet voldoende voor de eindzege, want in beide vervolggames bleek de ervaring van Loesberg die met 3-2 de beker voor Taverzo binnen sleepte. Toch kunnen de Hilversumse meiden terugkijken op een fantastisch weekend, waarin de felbegeerde promotie werd afgedwongen en beslag gelegd werd op een knappe zilveren medaille in het bekertoernooi. In elk geval kijkt de coach met een tevreden en trots gevoel terug op zijn eerste half jaar met dit team, een half jaar waarin de verwachtingen ruimschoots werden overtroffen.