Tien nieuwe tafels in de Louwersezaal dankzij materiaalmannen Ad en Nico

Het zal de meeste bezoekers van het Tafeltenniscentrum niet zijn ontgaan. Sinds vorige week is de Louwersezaal voorzien van 10 gloednieuwe tafeltennistafels. Ze vervangen de Joola-tafels die in dezelfde ruimte stonden opgesteld. Deze zijn verhuisd naar de Oskamzaal. De 10 tafels uit de Oskamzaal, die heel wat levensjaren hebben volbracht, toonden de nodige sporen van slijtage en waren aan vervanging toe. Het merendeel van de 10 overtallige tafels is deze maand voor een vriendenprijsje verkocht aan particulieren en aan een zustervereniging.
Tot dusverre geschiedde vernieuwing van het spelmateriaal door het vervangen van de losse tafelbladen, waardoor de tafels weer als nieuw waren. Die bladen van 22 mm dik die op onze tafels passen, bleken echter na zovele jaren niet meer leverbaar. En dus moesten er nieuwe tafels komen in de Louwersezaal. Toen het bestuur toestemming gaf voor de aanschaf daarvan, ging een ad hoc-commissie op zoek naar een opvolger voor de Joola Olympic.
Alternatief
Al snel werd duidelijk dat de robuuste onderstellen met 8 poten niet meer worden gemaakt. In samenwerking met onze partner in spelmaterialen, Sport Europe, werd gezocht naar een alternatief dat aan onze eisen voldeed. De keus viel uiteindelijk op de Sponeta 7-62. Deze tafel heeft net als de Joola Olympic een permanent net. De 25mm tafelbladen, dikker dus dan de Joola’s, zijn te vervangen, zodat we in de toekomst niet direct opnieuw nieuwe tafels hoeven aan te schaffen. Daarnaast kreeg de Sponeta goede referenties van andere verenigingen, die deze tafel inmiddels in gebruik hadden. Dat het onderstel aanzienlijk minder robuust is dan z’n voorganger, is een feit. Daar staat tegenover dat de tafels minder slijtagevoelig zijn dan in de Oskamzaal, omdat ze min of meer op hun vaste plek kunnen blijven staan.
(Lees verder onder de foto)

Ad van de Vecht bezig met het monteren van de nieuwe tafels.

Voordat echter het nieuwe materiaal op die vaste plek kon worden gezet, zijn de ‘handige Harry’s’ Ad van de Vecht en Nico van Vliet in samenspraak met bestuurslid Tom Schimmel flink wat uurtjes bezig geweest met het in elkaar zetten. De tafels werden immers als 10 losse bouwpakketjes op een pallet voor de deur afgeleverd. Na zo’n 3 uur monteren was eerste tafel speelklaar, daarna hadden de mannen de smaak te pakken en ging het tempo omhoog. ,,De laatste twee tafels waren binnen twee uur gereed”, aldus materialenman Ad van de Vecht.
Waterpas
Nadat de tafels op de juiste plek waren gezet, moesten ze nog waterpas worden gemaakt met behulp van de steldoppen aan de onderzijde van de poten. De vrijwilligers zijn trots dat ze de klus in één weekend hebben volbracht en daarmee zo’n €1000 hebben ‘verdiend’. Immers, kant-en-klaar afleveren was mogelijk tegen €100 per tafel meerkosten. ,,Wij rekenen €500, de rest van de winst is voor de vereniging”, grapt Van de Vecht. Hij vraagt wel nadrukkelijk aan de leden om zuinig om te gaan met het nieuwe materiaal. ,,Haal de tafels van de rem af voor je ze verplaatst en wees attent met het op- en uitklappen. Ga in hemelsnaam niet op de tafel zitten, daar zijn ze absoluut niet voor gemaakt. Dat geldt ook voor de Joola’s.”
Inmiddels zijn de eerste ervaringen van gebruikers met het nieuwe materiaal gelukkig positief.

Acht nieuwe tafels in het gelid. Nog twee te gaan.