Teun Salentijn wint na NK O17 ook de Nationale Jeugdmeerkampen

Na zijn Nederlandse titel enkele weken geleden, won de vooraf al favoriete Teun Salentijn (TTV Hilversum) afgelopen weekend in Panningen ook de finale van de Nationale Jeugdmeerkampen (NJM) in zijn leeftijdsklasse Onder-17. Hilversum had nog 4 andere deelnemers waarvan er 2 het podium haalden. Kevin Ahlers en Madhav Anoop kwamen samen uit in JO13, waarbij beide op het podium terecht kwamen (2e respectievelijk 3e), alleen moesten ze de 1e plek afstaan aan de op dat moment beter spelende Yunah Ritzerveld. Hilversum-spelers Rick Bakker en Daan Bakker waren net een maatje te klein voor de JO19-topplaatsen waar de favorieten Gabrielius Camara, Kas van Oost en Milo de Boer om streden.

Voor Teun was vooral de tweede toernooidag zwaar: ,,11 wedstrijden in 2 dagen, geen fouten maken, want alle tegenstanders kunnen goed tafeltennissen. De 1ste dag ging lekker, een paar games afgestaan en goed gespeeld. Op dag 2 ging het moeizaam tegen Mattias Scheurwater waartegen ik met 2-0 achter kwam maar uiteindelijk toch de wedstrijd wist om te draaien en met 3-2 naar me toe trok. De belangrijkste partij van het toernooi was zoals verwachting tegen de ijzersterke Chris Verwoert. De winnaar van deze wedstrijd ging het toernooi winnen. De eerste 2 games gingen met veel pijn en moeite mijn kant op, waarna ik met 6-2 voor kwam en Chris de wedstrijd met goed spel omdraaide en er 2-2 van maakte. In de laatste game speelde ik mijn beste spel, waardoor ik voor het eerst het NJM onder 17 won.”

Volgens Pieter Salentijn is zijn zoon Teun zeker nog niet gewend geraakt aan het winnen: “Wennen, zeker niet, hij was heel erg blij met zijn prestatie”.

(Noot van de redactie tafeltennis.nu): Wat wel opmerkelijk is, is dat Teun geen dispensatie had gekregen van de bond om in een hogere leeftijdsklasse (O19) mee te doen, iets wat gebruikelijk is (O15 spelers Ivan Kahn en Brent Ronde hadden bijvoorbeeld wel dispensatie om in de Onder-19 mee te doen). Nu had Teun, die gezien zijn rating gemakkelijk mee had gekund in de onder-19 finale, geen kans om zich direct te meten met de jongens die naar het EJK in Polen gaan (dat zijn 4 onder-19 jongens). Dit had ook de discussie voorkomen die nu aan het ontstaan is om de “onder-17” klasse daarom maar af te schaffen bij de NJM.

(Tekst gedeeltelijk overgenomen van tafeltennis.nu)