Team 5 na thriller kampioen

Het vijfde jeugdteam (Lotte Hoogeveen, Anne Hoogeveen, Maike den Blanken en Iris de Bie) stond na 9 wedstrijden op 70 punten. Omdat de concurrent Over ’t Net op 67 punten stond, was de opdracht voor de laatste wedstrijd duidelijk: er moest met 7-3 van SVO gewonnen worden om het kampioenschap veilig te stellen. Onderling stond Hilversum er namelijk 1 (!) game beter voor.

Al snel werd duidelijk dat SVO, dat derde stond, niet wenste mee te werken aan een makkelijke zege. Na zes wedstrijden stond er 3-3 op de borden. Twee overwinningen van Iris en een van Maike. Het dubbel was verloren gegaan, wat een enorme tegenvaller was.
De uitslag van de concurrent was inmiddels binnen: 9-1. Er moesten nog drie van de resterende vier potjes gewonnen worden en op papier leek dat moeilijk haalbaar. Iris moest nog wel tegen de zwakste speler, maar zowel Lotte als Maike moesten nog loodzware potjes spelen. Maar precies op het juiste moment waren de meiden in staat hun zenuwen in bedwang te houden en werden zelf alle resterende potjes gewonnen. Lotte won met 11-9 in de vijfde game op 3-3 en Maike maakte er vervolgens verassend eenvoudig 5-3 van. Iris knalde vervolgend de derde man gedecideerd van tafel, zodat de titel binnen was. Voor de zekerheid versloeg Lotte de kopman nog in drie games, zodat het team eindigde op 77 punten. Een punt voor Over ‘ Net dat dus met 76 punten tweede werd.
Coaches Hans den Blanken en Robert de Bie vielen elkaar huilend in de armen en de trouwe supportersschare (Arjen en Monique) zetten de polonaise in.

Eindstand 7-3: Iris 3, Maike 2 en Lotte 2.

Opgelucht en blij