Sterk verjongd dames 1 verdient steun in eredivisie

Terwijl sommige afdelingsteams al twee competitiewedstrijden achter de rug hebben, beginnen de landelijke teams van Hilversum komende zaterdag thuis aan de voorjaarscompetitie.

Het blijft bijzonder dat onze vereniging met het hoogste aantal teams van alle verenigingen binnen de NTTB vertegenwoordigd is in het landelijk. Van de acht landelijke teams komen er zaterdag zeven in actie voor hun eerste thuiswedstrijd.  Het wordt vast en zeker een spektakelstuk.

Heren 1, dat zich wist te plaatsen bij de beste zes teams van Nederland,  moet nog geduld hebben. Gamal de Groot, Nathan van der Lee en Merijn de Bruin spelen hun eerste wedstrijd pas op 21 februari. De aandacht gaat dit weekend vooral uit naar het vernieuwde en sterk verjongde eerste damesteam van Hilversum en naar het tweede herenteam,  dat promoveerde naar de eerste divisie.

Eredivisie dames

Er waait een frisse wind door de damesgelederen. Toen bekend werd dat Tanja Helle TTV Hilversum zou verlaten en Esther van de Heuvel minder vaak in actie zou komen, achtte de topsportcommissie de tijd rijp voor een drastische verjonging. Jeugdspeelsters Heleen Hop (15) en Alice Vos (15) krijgen de kans om ervaring  op te doen in de Eredivisie B, de teams 7 t/m 12 van Nederland.  Lisette van Es is de derde 15-jarige in dit piepjonge team. De Hattemse kwam over van Tafeltennis IJsseltop, het samenwerkingsverband tussen Smash’70 en TT Zwolle. Deze talentvolle meiden kunnen de steun van het thuispubliek goed gebruiken bij hun debuut in de eredivisie.

Marianna Rolikova is de enige speelster van het oude eredivisieteam die in dit team is gebleven. Coach Lex Bruijn werd bereid gevonden  dames 1 komend seizoen te begeleiden. De youngsters gaan de strijd aan voor handhaving in de eredivisie. Hilversum treedt zaterdag aan tegen US (aanvang 16 uur). Spannend zal het zeker worden met tenminste twee speelsters die hun debuut maken in de eredivisie.

Eerste divisie dames

Guusje, Kelly en Elisa, het voormalige eerste damesteam, zijn vanuit de tweede divisie weer omhoog geklommen en hebben nu versterking gekregen van Angelique van den Bosch en Esther van den Heuvel. De eerste divisie mag voor dit team, met een schat aan ervaring, geen probleem zijn.  Terwijl dames 1 het eerste van US op bezoek krijgt, bindt dames 2 op de tafel ernaast de strijd aan met het tweede van US.

Eerste divisie heren

Met de promotie naar de eerste divisie bereikten vijf spelers van Hilversum 2 het hoogtepunt van hun imposante tafeltenniscarrière. Vier van hen speelden nooit eerder in de eerste divisie. Niet vreemd dus dat Hans den Blanken, Donald Hessing, Lars Adema, Wouter Schoeber en Wilfred Schipper de afgelopen maanden opvallend vaak te vinden waren in de trainingszaal. Met homogeniteit en vechtlust als voornaamste wapens gaat het Hilversum-quintet op jacht naar handhaving. Een zware, maar zeker niet onmogelijke klus. En ook hier, het wordt eentonig, is US te tegenstander. We zijn zeer benieuwd wie het prestigeduel komende zaterdag gaat winnen.

Tweede divisie heren

Het derde herenteam, met routinier Arnoud Meijer als vaste waarde en de jongelingen Frank van der Wurff en Max Koopman, degradeerde nipt uit de tweede divisie, maar kreeg op basis van het behaalde aantal punten, toch weer een plek in deze klasse. Indien Frank van der Wurff de stijgende lijn in zijn prestaties kan voortzetten en de jonge Max Koopman wat potjes weet te winnen, moet dat kunnen lukken. Hilversum 3 kan de ambities voor handhaving kracht bijzetten door zaterdag van Vriendenschaar 1 te winnen.

Derde divisie

Hilversum 4, 5 en 6 komen allen uit in de derde divisie. Heren 4 lijkt niet erg gebukt lijkt te gaan onder het Raymond Poulidor-imago. Zouden naamgenoot Raymond van Putten en zijn makkers opnieuw het predikaat  ‘eeuwige tweede’ in de wacht weten te slepen? In elk geval kan dit team uitzien naar de titanenstrijd met GTTC Groesbeek. Hilversum 4 trapt zaterdag af tegen het tweede team van de Hoofddorpse Tafeltennis Club. Een buitenkansje om direct de koppositie in handen te nemen. Of blijft dit team toch liever de underdog?

Hilversum 5 heeft de smaak flink te pakken na een goede najaarscompetitie en is in de winning mood gebleven. Dat geldt zeker voor Robert van der Horst, die nog nageniet van de veroverde dubbelspeltitel.  Team 5 hoopt zaterdag tegen Blauw Wit op een flitsende start.

Team 6 veroverde het kampioenschap in de hoofdklasse en verdiende daarmee een plek in de derde divisie. Bert Olofsen en Ilan Meijer zijn toegevoegd aan dit team, waarin ook de routiniers Erwin Knecht en André Louwen en Danny Mol deel van uitmaken. De sterkte van dit team wordt mede bepaald door de opstelling en is er weinig te zeggen over de kansen op handhaving. Hilversum 6 is het vierde team dat US zaterdag a.s. op bezoek krijgt: US 2 met oude bekenden. Zal vast gezellig en spannend worden.

De wedstrijden in Tafeltenniscentrum Hilversum beginnen zaterdag 31 januari om 16 uur.