SKF viert promotie, Hilversum krijgt herkansing tegen Scylla

Vooraf waren de verwachtingen van de Hilversum-aanhang niet al te hoog gespannen. En dat bleek een juiste inschatting. Het beslissingsduel tussen de kampioenen van de eerste divisie, Hilversum en SKF, werd overtuigend met 4-1 gewonnen door de Veenendalers, die daarmee promoveerden naar de eredivisie. Hilversum heeft een week de tijd zich te herpakken om tegen Scylla, het zwakste team uit de eredivisie, alsnog promotie af te dwingen.
Het zal dan wel mentaal sterker voor de dag moeten komen dan in het duel met SKF. Waar het vlaggenschip van Hilversum het hele seizoen een homogene en strijdlustige indruk maakte, stelden Elwin Huiden en Mick de Vette nu danig teleur.

Om Hilversum in de winning mood te brengen, moest Arnoud Meijer in de openingspartij de sterke Emanuel Martins Ferreira zien te verslaan. Meijer had verdedigend z’n zaakjes op orde; verraste zijn opponent bij vlagen met scherpe counter-attacks en wist op die manier een 5e game uit het vuur te slepen. Martins Ferreira liet er echter in de beslissende game geen twijfel over bestaan wie de sterkste was: 11-3.

Na deze spannende openingspartij liep SKF eenvoudig uit naar een 3-0 voorsprong. Floris zur Muhlen was tegen Elwin Huiden zichtbaar nerveus, maar toonde, in tegenstelling tot zijn opponent, een en al strijdlust. Na een gewonnen eerste game liet Elwin zich eenvoudig naar de slachtbank leiden. Ook Mick liet het in zijn eerste partij tegen Pieter van de Berg danig afweten. De Hoevelaker kreeg geen vat op het directe aanvalsspel van Van den Berg en grossierde in blokfouten.

Met een 3-0 ruststand moest er een wonder gebeuren, wilde Hilversum nog de overwinning uit het vuur slepen. Toch kwam na de pauze de spanning nog enigszins terug door toedoen van Arnoud Meijer. Hij wist in een mooie, spannende partij de luidruchtige SKF-aanhang de mond te snoeren door de Veenendaalse kopman Floris zur Muhlen met 11-9 in de 5e game te verslaan, al was daar op matchpoint een mazzelbal voor nodig.

Even gloorde er hoop voor Hilversum. Temeer omdat Mick tegen Martins Ferreira veel scherper en agressiever van start ging dan in zijn openingspartij. Regelmatig scorend met zowel backhand als forehand kwam hij op een 2-1 voorsprong. De SKF-speler trok daarna het initiatief meer naar zich toe en na vijf games konden de fanatieke SKF-supporters alsnog het centercourt bestormen. De promotie van de Veenendalers was een feit.

Voor Hilversum resteert de herkansing komende zaterdag tegen Scylla, op papier een mindere tegenstander dan SKF. De Leidenaren hoefden de play-down wedstrijd tegen het sterker geachte TOGB niet te spelen omdat dit team zich heeft teruggetrokken uit de eredivisie. Het promotie-/degradatieduel duel met Hilversum is voor hen een onvoorziene kans alsnog in de eredivisie te blijven.