Paratafeltennis: hoe het balletje ging rollen bij Hilversum

Het begon met een kick-off in juni, waarop drie soorten paratafeltennis aan de buitenwacht werden gedemonstreerd: staand, in een rolstoel (op een normale tafel) en schuiftafeltennis op een aangepaste tafel. Die laatste vorm is het meest laagdrempelig en zeer geschikt om mensen met een verstandelijke en/of fysieke beperking aan sportbeoefening te laten doen.

De Hilversumse wethouder Karin van Hunnik, aanwezig bij de demonstraties, was onder de indruk. ‘Prachtig initiatief om sporten voor iedereen mogelijk te maken en zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen’, twitterde ze.

Henk en Liduin kwamen ook naar de kick-off en waren direct enthousiast om te gaan schuiftafeltennissen. Bij deze meest laagdrempelige vorm van tafeltennis wordt gespeeld met plexi zijwanden, batjes met een platte onderkant en een grotere bal. In plaats van over het net moet de bal er onderdoor worden gespeeld. De twee, die zelfstandig kunnen spelen, zijn wekelijks van de partij op donderdagochtend en hebben het spelletje inmiddels aardig onder de knie.

Kartrekker

Het initiëren van parasport is onderdeel van het huidige beleidsplan van de vereniging. Maar wat keurig op papier staat omschreven, is niet zomaar één, twee, drie in praktijk te realiseren, weet Fred Lodder. Hij is samen met Annemarie Houtsma kartrekker van de werkgroep parasport.

Fred reageerde op een vrijwilligers-vacature bij de club om parasport van de grond te tillen. ,,Het is geen gemakkelijke doelgroep. Het gaat veelal om mensen die in instellingen verblijven. We zijn dus instellingen gaan benaderen om te kijken of we op die manier letterlijk het balletje aan het rollen konden krijgen”.

Meervoudige beperking

Inmiddels, maanden na de kick-off, begint dat vruchten af te werpen. Mede door toedoen van Hilversum-lid Edwin Jonkman, werkzaam bij zorginstelling Sherpa, komen er elke donderdagochtend zo’n 5 cliënten van de zorginstelling in wisselende samenstelling naar het Tafeltenniscentrum om schuiftafeltennis te spelen. Het gaat om mensen met een meervoudige fysieke en verstandelijke beperking. ,,Door dingen alsmaar te herhalen hoop je dat ze heel kleine stapjes vooruit gaan in leren en ontwikkelen”, zegt Edwin Jonkman, teamleider bij Sherpa. Dat vereist dus engelengeduld. ,,Nee, de clienten hebben geen idee dat ze bij een tafeltennisvereniging zijn. Maar we zien dat ze er plezier aan beleven en dat is het aller belangrijkst. De continuïteit van het wekelijks halen en brengen vanuit de zorginstelling is gewaarborgd, zegt Jonkman. ,,In wisselende samenstelling qua begeleiding en cliënten.”

Met vilt bekleed

Ook Annemarie Houtsma, zelf aan de rolstoel gekluisterd, wordt ‘helemaal blij’ als ze de cliënten van Sherpa in actie ziet. Omdat de schuifbatjes tijdens het spelen door ongecontroleerde bewegingen op alle mogelijke manieren in aanraking komen met de tafel, heeft ze het materiaal rondom bekleed met vilt, zodat de tafels niet beschadigd raken.

Fred Lodder is ondertussen druk bezig met de financiële aspecten van het paratafeltennis. Het is een ‘kip-ei’-verhaal, vertelt hij. ,,Lastig in het begin. Als je geen parasporters hebt, krijg je geen subsidie en zonder subsidie kun je geen materialen aanschaffen. Inmiddels heeft hij 80% procent subsidie van de NTTB losgepeuterd voor een compleet pakket materialen van €500. Wanden van plexiglas, een verhoogd net, ballen en afgezaagde schuifbatjes. Een oude Joola-tafel is hiervoor omgeturnd tot paratafel. Een tweede tafel wordt eveneens voor paratafeltennis geschikt gemaakt.

Donatie

Om het nog laagdrempeliger te maken wil de werkgroep ook een in hoogte verstelbare tafel aanschaffen. Die wordt volgens Fred op bestelling gemaakt door de firma Heemskerk,

Daar hangt een stevig prijskaartje aan. De werkgroep is dan ook zeer verguld met een donatie van €1750 van de stichting van golfende grootouders Old Grand-Dad, die goede doelen ondersteunt. Met name projecten op het gebied van sport, spel en beweging voor jongeren met een beperking. Hilversum-lid Gerrit Horlings heeft hierin een bemiddelende rol gespeeld.

Vrijwilligers gevraagd

Behalve financieel is er volgens Fred Lodder ook organisatorisch ondersteuning nodig om parasport verder te ontwikkelen. ,,We zouden dolgraag meer vrijwilligers hebben die ons op donderdag willen helpen om de spullen op te ruimen. Annemarie en ik hebben beiden een fysieke beperking en wij krijgen dat niet voor elkaar. Als vrijwilligers bij toerbeurt zouden helpen, zou dat fantastisch zijn.” Aanmelden kan bij Fred: 06-16400172. E-mail: fred@famlodder.nl.

Eugène Staffhorst

Henk (niet bij Sherpa) is altijd in voor een potje schuiftafeltennis bij Hilversum.