Open strijd verwacht bij AK

Tafeltenniscentrum Hilversum staat de komende twee weekenden weer in het teken van de Afdelingskampioenschappen. Maar liefst 400 deelnemers komen bij het evenement in actie. Dat is iets meer dan vorig jaar. De beide jeugddagen, zaterdag 11 en zaterdag 18 januari zijn met in totaal 214 deelnemers het drukst bezet. Bij de senioren zijn 186 inschrijvingen verdeeld over beide dagen.

De Afdelingskampioenschappen beloven een open en spannende strijd te worden. Zeker is dat er bij de heren een nieuwe afdelingskampioen tevoorschijn komt. Titelverdediger Bram van Sunder vertoeft momenteel in het buitenland en kan zijn titel niet verdedigen. Felix Warners van Bijmaat is als eerste geplaatst. Hij heeft als enige deelnemer een rating van boven de 600. Jelle Goossens van Hilversum en John van Spengen van Bijmaat zijn resp. tweede en derde geplaatst.

Wat opvalt is dat de strijd in de hoogste klasse zich steeds meer toespitst op de confrontatie tussen Bijmaat en Hilversum. Van de tien hoogste geplaatste spelers zijn er maar liefst negen van een van beide verenigingen. De enige Utrechter in het gezelschap is Mark van Werkhoven van VTV. De oud-kampioen staat op de zevende plek en geldt als een geduchte outsider. In de top-10 staan ook twee nieuwkomers: jongeling Laurens van Raadshooven (5) kwam dit seizoen naar Bijmaat als vervanger van Bram van Sunder. Ook Hilversum heeft een nieuwe speler. Jamshid Sedigh gaat komend seizoen voor het tweede van Hilversum uitkomen, dat naar de 1e divisie is gepromoveerd. De 23-jarige Iraniër maakte tot 5 jaar geleden deel uit de nationale jeugdselectie van zijn land en liet tijdens de afgelopen clubkampioenschappen zien dat hij zich kan meten met de sterkste spelers in deze regio. Sedigh is als vierde geplaatst.

Bij de dames wordt het een strijd tussen jong en oud. Meer dan 45 jaar leeftijdsverschil (!)  zit er tussen er de nummers 1 en 2 geplaatst. Titelverdediger en trouwe AK-deelnemer Juliet van Veen (Over ’t Net) moet het opnemen tegen onder meer Heleen Hop (Hilversum) en Nena Zantman (SVE), die beide ook bij de jeugd meedoen. In het dubbelspel wordt een Bijmaat-finale verwacht tussen John van Spengen / Laurens van Raadshooven en Felix Warners / Michel Laroo.

De organisatie van de AK is in handen van TTV Hilversum (in samenwerking met de NTTB Afdeling Midden). Het evenement, verdeeld over vier speeldagen, voor de achtste keer in het Hilversumse Tafeltenniscentrum gehouden. Om het toernooi compact en overzichtelijk te houden, komen de spelers in de diverse seniorenklassen uit in één enkelspelklasse, die bestaat uit een hoofdronde en een troostronde. Voorheen waren er twee enkelklassen en liep het toernooi vaak uit, omdat dezelfde spelers in meerdere finales zaten. In de hoogste klasse zijn alleen de 32 spelers met de hoogste rating van het district toegelaten. De overige spelers zijn in lagere klassen ingedeeld. In totaal zijn er 7 ratingklassen. Klasse 1, 2 en 3 worden op zondag 12 januari verspeeld, de overige klassen op zondag 19 januari

AK 2014:

Jeugd hogere klassen: zaterdag 11 januari (9.00 – 18.30 uur)

Senioren hogere klassen: zondag 12 januari (9.30 – 17.30 uur)

Jeugd lagere klassen: zaterdag 18 januari (9.00 – 18.00 uur)

Senioren lagere klassen: zondag 19 januari (9.30 – 18.00 uur)

De geplande aanvangstijden van de belangrijkste wedstrijden:

Zaterdag 11 januari:

Finale Jeugd 1: 17.45 uur

Zondag 12 januari: Heren Ratingklasse 1: Kwartfinales:    15.00 uur, Halve finales    16.15 uur, Finale 17.05 uur

Finale dames:  16.40 uur, Finale Dubbelklasse 1: 17.45 uur

bram van sunder afdelingskampioen 2013

De titelverdediger van vorig jaar, Bram van Sunder, is er dit jaar niet bij.

AK 2013 Lagere Senioren, groepsfoto

De prijswinnaars in de lagere klassen vorig jaar.