Ook na de zomer eredivisietafeltennis voor dames Hilversum

Zaterdag 18 mei was de dag van ‘erop of eronder’ van handhaven of degraderen voor de dames van Hilversum. Het debuut in de eredivisie was dit voorjaar wonderwel goed verlopen. Slechts 1 wedstrijd werd met maximale cijfers verloren. In alle overige wedstrijden behaalden de mediastadbewoners punten, iets wat veel promovendi uit de 1e divisie niet lukte. Toch waren alle punten en complimenten niets waard als er vandaag niet gewonnen zou worden van Taverzo uit Zoetermeer, de kampioen van de 1e divisie. Hoewel de wedstrijd werd gespeeld bij Talani in Nieuwpoort, speelden Priscilla Loesberg, Fleur Hoogeveen en Marlieke de Gier een thuiswedstrijd.

In de openingswedstrijd nam Priscilla het op tegen de slimme en taaie Nadia Huizer. Na een gewonnen eerste game kwam Priscilla met 2-1 achter. Zorgvuldiger spelen en vaker de aanval zoekend kon zij de laatste 2 games ruim naar zich toe trekken. Marlieke speelde een puike partij tegen Ece Eser Cebeci. Fraaie rally’s en mooie punten ten spijt gaf aan het einde van elke game de ervaring van de sterke Cebeci toch de doorslag, waardoor beide partijen weer op gelijke hoogte kwamen. Dat Fleur vervolgens het niet al te moeilijk had tegen Wianka Overbeeke wekte geen verwondering. Hilversum ging dus met een 2-1 voorsprong de pauze in.

De vierde partij bleek meteen de thriller van de dag te zijn. Priscilla had het heel lastig tegen Cebeci, verloor de eerste game ruim, nam in de volgende game een voorsprong, maar verspeelde die game alsnog boven de 10. Bij de derde game zag coach Bruijn hoe Priscilla het opnieuw heel lastig had en zelfs met 10-8 twee matchpoints tegen had. Hij durfde bijna niet te kijken, maar had buiten vechtjas Priscilla gerekend. Zij trok vol overtuiging de stand gelijk, kwam opnieuw een matchpoint achter, maar wist uiteindelijk de game naar zich toe te trekken. Niet gek dat Cebeci van slag was, waardoor de vierde game een gemakkelijke prooi werd voor Priscilla. ‘Ik wist toen al dat de vijfde game geen gelopen race zou worden’ vertelde coach Bruijn na afloop. Daar leek het trouwens aanvankelijk wel op, want via 5-0 en 7-3 kwam Priscilla op 10-6, maar die vier wedstrijdpunten kon zij, helaas voor Hilversum, niet verzilveren. Opnieuw durfden de Hilversummers niet te kijken, maar voor de zoveelste keer liet Priscilla zien dat zij koel kon blijven op de spannendste momenten en harkte zij alsnog de pot binnen (7-12;12-14;14-12;11-1; 12-10).

Fleur begon voortvarend in haar partij tegen Huizer en won zonder al te veel moeite de eerste twee games. Daarna werd het iets slordiger en liet Huizer met slim spel zien dat je het je niet kan veroorloven om tegen haar ook maar iets te verslappen. Zij trok met twee keer 11-8 de stand weer gelijk en ook hier moest een beslissende game uitkomst brengen. Gelukkig was Fleur toen weer goed bij de les en met 11-5 werd het vierde en beslissende punt voor de overwinning en dus handhaving binnengehaald. Dolgelukkig vielen de Hilversumse meiden elkaar in de armen.

Coach Bruijn keek met enig realisme terug op de wedstrijd: ‘Ik ben heel trots op dit team. Zij hebben de hele competitie goed gespeeld en laten zien dat zij wel iets te zoeken hebben in deze klasse. Je weet van tevoren dat je deze wedstrijd moet winnen, maar dan moet het ook nog maar gebeuren. Het feit dat drie van de vijf wedstrijden werden beslist over het volle aantal games geeft wel aan dat het zeker geen gelopen koers was. Taverzo heeft laten zien een goed en lastig te bespelen team te hebben. Alle complimenten ook voor hen. Voor Hilversum is het doel bereikt, want we spelen ook na de zomer in de eredivisie. De rek bij dit team is er nog lang niet uit, zij kunnen zeker nog stappen maken’.

Hilversum heeft zich inmiddels versterkt met de Oekraïense Daria Dubenko en oriënteert zich momenteel in het buitenland op een echte kopvrouw die ervoor moet zorgen dat de meiden zich zonder degradatiezorgen verder kunnen ontwikkelen.

Tot slot nog een dankwoord voor gastheer Talani in Nieuwpoort. Alles was prima geregeld in een prachtige accommodatie. Dank daarvoor.