New balls please: van celluloid naar plastic

De vertrouwde celluloid tafeltennisbal, waarmee sinds jaar en dag onze sport wordt bedreven, krijgt binnenkort een plekje in het tafeltennismuseum. Het celluloid krijgt een plastic variant als opvolger. Maar omdat dit goedkoop klinkt, hebben de fabrikanten de nieuwe spelattribuut 40+ bal gedoopt. De nieuwe plastic ballen zijn namelijk ietsje groter dan de oude. De leek zal weinig verschil merken. Insiders uit de hogere klassen die de nieuwe ballen bij TTV Hilversum hebben getest, kwamen tot de conclusie dat ze wat minder effect genereren, lager over het net scheren en wat meer blijven ‘hangen’ dan het oude materiaal. Over een jaar is iedereen die wedstrijden speelt, op welk niveau dan ook verplicht de 40+ bal te gebruiken. Maar in de eredivisie is het spelen met plastic ballen al vanaf 1 januari verplicht. Echter, de NTTB heeft besloten dat de nieuwe ballen komend seizoen al gebruikt gaan worden tijdens het merendeel van de nationale toernooien. Dit kan erote leiden dat bijvoorbeeld jeugdspelers met een A-licentie te maken krijgen met twee verschillende soorten ballen. Een vreemde situatie, die doet denken aan de invoering van de 40mm bal een aantal jaren geleden.

De 40+ ballen zijn vooralsnog beperkt leverbaar. Naar verwachting zal dat binnenkort veranderen.

Hieronder het besluit dat het hoofdbestuur genomen heeft op 12 juni.

Het Hoofdbestuur heeft in haar vergadering op 12 juni j.l. een besluit genomen over de invoering van de plastic bal, internationaal ook wel de niet-celluloid bal genoemd. Per 1 juli is het mogelijk om tijdens nationale toernooien en tijdens de competitie gebruikt te maken van de plastic bal in plaats van de huidige celluloid ballen.

De eredivisieverenigingen wordt aanbevolen vanaf het najaar 2014 (september) met de nieuwe ballen te spelen. Het spelen met de plastic ballen wordt voor de eredivisie per 1 januari 2015 verplicht.

De nieuwe ballen, die door het afschaffen van celluloid, per 1 juli worden geïntroduceerd op internationaal niveau, zullen vanaf het seizoen 2014/2015 ook gebruikt worden tijdens het merendeel van de nationale toernooien. De toernooien waar vanaf september 2014 met plastic ballen gespeeld zal worden zijn:

• Masters;
  • NK A;
  • NTTB Beker;
  • Finale eredivisie;
  • A-jeugdtoernooien (A-Jeugdranglijsttoernooien, Nationale Jeugd Meerkampen en NJK).

Vanaf het seizoen 2015/2016 worden alle nationale toernooien met plastic ballen gespeeld. Ook zijn alle verenigingen vanaf het seizoen 2015/2016 verplicht competitie en toernooien te spelen met de nieuwe plastic bal.

Wanneer de invoering van de plastic ballen problemen met zich mee brengt (op welk gebied dan ook), zal het Hoofdbestuur zich opnieuw beraden over dit besluit.