Na 50 jaar weer Hilversums herenteam in de eredivisie

Het is dan toch gelukt. Dank zij een klinkende 4-0 overwinning op Scylla heeft Hilversum promotie naar de eredivisie afgedwongen.  Feestvreugde gisteren na afloop in Roelofarendsveen. Voor het eerst speelt een herenteam van Hilversum in de hoogste klasse.

Slechts weinigen hadden voorspeld dat Hilversum erin zou slagen de nummer 7 van de eredivisie te verslaan. En al helemaal niet met de vorstelijke  cijfers 4-0. Een schitterend resultaat, waarmee duidelijk wordt dat Hilversum in het geheel niet kansloos is om zich volgend seizoen in de eredivisie te handhaven. Met Nathan van der Lee als toegevoegde waarde heeft Hilversum komend seizoen een eredivisiewaardige selectie.

We moeten ver teruggaan in de tijd om te ontdekken wanneer er voor het laatst een Hilversums tafeltennisteam uitkwam in de hoogste klasse. Kijken we naar de geschiedenis van de twee clubs waaruit Hilversum ontstaan is, dan heeft Victoria nooit hoger gespeeld dan (één seizoen) eerste divisie. Quick’32 werd in 1944, midden in de oorlog, landskampioen. Tot het seizoen 1960-1961 speelde Quick in de hoofdklasse, wat destijds de hoogste klasse was. Destijds was dat met Guus Broné, Bep van Ham en Herman Blom. Zustervereniging UBTV speelde na de oorlog ook in de hoogste klasse. Dat gebeurde voor het laatste in het seizoen ’62-’63.  Het is dus precies 50 jaar geleden dat er een Goois herenteam meedoet op het hoogste niveau.

Overigens speelde Quick in het seizoen ’81-’82 nog korte tijd in de promotie ereklasse, wat destijds de een na hoogste klasse was. Dat was met Erik Brakkee, Hans Westerhof en Koen de Vries. Quick zat toen bij de beste twaalf teams van Nederland, maar speelde dus niet in de hoogste klasse.

Hieronder het verslag van het duel Scylla 1 – Hilversum 1 van de website Tafeltennis.nu:

Hilversum heeft haar tweede kans op een plekje in de eredivisie genomen. In de wedstrijd van de laatste kans versloeg het Scylla, dat zevende eindigde in het voorjaarseizoen. De Hilversum-equipe kreeg na de kampioenstitel in 1ste divisie eerder deze maand een eerste kans om te promoveren naar de eredivisie tegen de andere kampioen, Pecos. Na een spannende strijd trokken de Oegstgeesters echter aan het langste eind. Scylla vocht in de eredivisie een verbeten strijd uit met Zwolle om rechtstreekse degradatie te vermijden en wist zich in het laatste duel voorlopig veilig te spelen met een zevende plek in de stand. Zaterdagmiddag stonden beide teams tegenover elkaar bij De Treffers in Roelofarendsveen voor het ultieme duel: de winnaar behield zijn plaats in eredivisie, of promoveerde naar de hoogste Nederlandse divisie. Van meet af aan ontwikkelde uitdager Hilversum de juiste druk. Frank Rengenhart wist in vier games voorbij Thomas Bénit te gaan, terwijl Merijn de Bruin in vijven Gerard Bakker van zich kon afhouden. Daarna leek Scylla gebroken. Zowel Altenburg (tegen Tycho Dekkers) als het Leidse dubbel kon geen game meer winnen. Bij een 0-4 stand was het pleit dus beslecht in het voordeel van Hilversum. Scylla zakt na een seizoen terug naar de 1ste divisie.

De redactie ontving de volgende reacties:
SC ’tGooi TT feliciteert TTV Hilversum met de overwinning in de promotiewedstrijd tegen Scylla en de promotie naar de eredivisie. Eindelijk weer een Hilversums team in de hoogste klasse. Namens SC ’t Gooi TT, Gerard Beun
Namens ttv Bijmaat feliciteren we Hilversum 1 met de promotie naar de eredivisie. Een prachtige prestatie van Arnoud, Tycho, Merijn en Frank. Mooi dat een Gooise vereniging weer op het hoogste tafeltennisniveau actief is.
Ttv Bijmaat wenst Hilversum alle succes in de Eredivisie.
Gerrie van Sunder, voorzitter ttv Bijmaat

Scylla 1 - Hilversum 1 204Scylla 1 - Hilversum 1 194