Mysterie van verdwenen voorzittershamer opgelost

De huiskamervraag zou kunnen zijn: wat hebben de Amerikaanse zanger Trini Lopez en Hilversum-voorzitter Paul Koopman in hemelsnaam gemeen? Niets, zo lijkt het. Toch is er wel degelijk  overeenkomst: beide heren zijn op zoek naar hetzelfde stuk gereedschap om op hun eigen wijze flink aan de weg te timmeren. ‘If I had a hammer / I’d hammer in the morning / I’d hammer in the evening / All over this land’, zong Lopez in 1963. Het nummer, geschreven door Pete Seeger, werd een wereldhit.

‘If I had a hammer’, dacht ook Paul Koopman bijna zestig jaar later, toen hij het voorzitterschap van TTV Hilversum aanvaardde. Echter, de ‘hammer’ met inscriptie, die in 1965 door de leden van Victoria was geschonken aan het bestuur ter ere van het 25-jarig bestaan, bleek spoorloos verdwenen.  Niemand wist waar het ding gebleven was.

Secretaris Tom Schimmel polste bij diverse ex-voorzitters of ze de ‘hammer’ wellicht ergens hadden opgeborgen, maar kreeg overal nul op het rekest. De kersverse voorzitter wilde niet hamerloos door het leven en bleek een alternatief achter de hand te hebben. Hij had, als praeses van de voormalige NTTB-afdeling Amsterdam, de hamer uit de hoofdstad als aandenken meegenomen, toen die afdeling ophield te bestaan. Die kwam nu, vele jaren later, mooi van pas, al had hij liever het originele exemplaar van de Victoria-leden in handen gehad.

Maar als bij toverslag kwam vorige week plotseling de verdwenen voorzittershamer alsnog boven water. ,,Ik was de zolder aan het opruimen en trof die hamer ergens aan tussen de oude spullen”, zegt Hans den Blanken, die begin deze eeuw korte tijd het voorzitterschap bekleedde. ,,Ik wist overigens niet dat jullie op zoek waren naar dat ding.”

Koopman heeft nu niet alleen de touwtjes, maar ook de originele hamer in handen. ‘I’d hammer in the morning / I’d hammer in the evening / All over this land’, zingt hij thuis de godganse dag.