Multibal: Hilversum heeft Nederlandse primeur

In het internationale tafeltennis wordt het al gebruikt, maar TTV Hilversum is de eerste vereniging in Nederland die het multibalsysteem gaat hanteren bij de eredivisiewedstrijden van het eerste herenteam komend seizoen. De NTTB heeft, naar aanleiding van het verzoek van Hilversum, besloten om  bij wijze van proef multibal toe te staan voor clubs die dat willen. In navolging van Hilversum gaat ook Smash Hattem hiermee van start.

Hoe werkt multibal

Bij multibal worden tijdens de wedstrijden meer ballen gebruikt. De assistent scheidsrechter heeft een bakje of mandje met 20 ballen op zijn teltafel. Bij het begin van de game en vervolgens bij elk punt, tenzij de bal na de rally nog direct binnen bereik van de serveerder van het volgende punt is, werpt de assistent scheidsrechter de serveerder een bal toe. De serveerder kan dan direct serveren. Zo begint de volgende rally zo snel mogelijk na afloop van de voorafgaande.

Ballen die na een rally buiten bereik van de serveerder zijn, worden verzameld door een ballenraper (court-assistant geheten). Die zit vlak buiten het speelveld en loopt telkens het speelveld in om de bal op te rapen. Er zijn twee ballenrapers, één aan elke kant (korte zijde) van het speelveld.

De bedoeling is dat het tempo waarin een wedstrijd zich voltrekt, wordt versneld. Grote winnaar is het publiek, omdat naar verwachting het kijkspel aantrekkelijker wordt doordat er minder oponthoud is.

De nieuwe court-assistants van Hilversum die dit seizoen in actie komen

Op vrijdag 30 augustus gaf coach Bert Olofsen samen met scheidsrechter Erik van Buul met assistent-scheidsrechters Judit Csontos en Niels van Schalkwijk een minicursus aan 10 kinderen bij TTV Hilversum om te wennen aan het spelen met multibal.

In het begin was het nog wat onwennig, maar na een paar oefengames door Mees Kofman en Djermo Roest liep de introductie  steeds soepeler, zowel bij de ballenrapers als de spelers.

Erik van Buul over de voordelen van het nieuwe systeem: ,,Sommige spelers nemen extreem veel tijd als ze naar achteren lopen om de bal te pakken. Door de bal meteen aan de speler te geven, verloopt het spel sneller en is er minder loze tijd.”

Op 8 september, tijdens de Spelerdag, wordt voor het eerst gespeeld met multibal tijdens de oefenwedstrijden van Heren 1 tegen Westa en Sokah Hoboken.

Multibal wordt in internationaal tafeltennis al regelmatig toegepast, bijvoorbeeld bij de WK en de ETTU Champions League. Multibal zal ook worden gebruikt op de finaledag van de NK-A op 1 maart 2020.