Miraculeuze handhaving Hilversum 7

Team 7 heeft op miraculeuze wijze degradatie naar de eerste klasse afgewend. Nadat het twee seizoenen geleden niet gelukt was om in de hoofdklasse te blijven, mochten ze het dit seizoen opnieuw proberen. Met Rens Pater en Matthew Wilson als versterkingen waren de verwachtingen hoog. Voorafgaand aan de competitie maakte het team zijn ambities kenbaar door in een oefendoel team 6 met ruime cijfers te verslaan. Ondanks dat werd team 6 natuurlijk fluitend kampioen (gefeliciteerd mannen!) en moest team 7 vechten voor lijfsbehoud. In de laatste wedstrijd kon het nog steeds alle kanten op. TTVN degradeert, Hilversum, Shot en SVO strijden om de plaatsen 3, 4 en 5 waarbij alleen plaats 3 directe handhaving oplevert, de nummer 4 speelt een beslissingswedstrijd en de nummer 5 degradeert.

Er moeten zes punten gehaald worden om Shot te passeren en SVO staat drie punten achter. Na de dubbel staat Hilversum echter 3-1 achter. Caspar wint overtuigend van Martin Fransen, Rens komt er niet aan te pas tegen Hans van Gool, Marnix buigt voor René de Gier. Ook het dubbel Caspar / Marnix redt het net niet. Caspar speelt echter fantastisch en wint ook zijn tweede pot en Rens wint van Martin. Marnix verliest weer, dit keer van Hans. 4-3 voor Shot, en dan  sijpelt te uitslag van SVO tegen TTVN binnen: 9-1 winst voor SVO. Minimaal zes punten nodig om directe degradatie te ontlopen, Shot nog een punt nodig te handhaven. Rens verslaat Rene, Caspar etaleert nog eens zijn vorm door Hans opzij te zetten. De laatste wedstrijd wordt allesbeslissend. Marnix die een moeizaam seizoen draait en zijn eerste twee wedstrijden verliest, moet het opnemen tegen Martin in een wedstrijd die spannend was maar daardoor niet van hoogstaand niveau. Heel Shot moedigt Martin aan. 1-0 1-1 2-1 2-2. In de laatste game maakt Marnix minder fouten dan Martin en wint met 11-6. De opluchting is enorm.

En dan begint de grote onzekerheid. Waar in eerste instantie werd gedacht dat een onderling beter resultaat tegen beide teams een zekere derde plaats op zou leveren bleek dat iets anders te liggen. Nadat Igor Heller zich lang in de reglementen heeft verdiept blijken de regels als volgt: Als drie teams op een gelijk aantal (48) punten eindigen, telt onderling resultaat niet meer. Het aantal wedstrijden voor en tegen van beide teams wordt doorslaggevend. SVO wordt vijfde. Shot en Hilversum winnen beide 22 wedstrijden en verliezen er 18. Er moeten games geteld worden. Na een paar onzekere dagen komt op dinsdagmiddag het verlossende telefoontje. Hilversum is derde geworden.

(Mocht u het gezellige Team 7 aan de bar aantreffen met nog meer bier voor hun neus dan u al van ze gewend bent, dan weet u nu hoe dit komt.)