Metamorfose kantine steeds beter zichtbaar

Er is een half jaar voorbereiding aan vooraf gegaan. Maar nu beginnen de contouren van de vernieuwde kantine steeds beter zichtbaar te worden. De afgelopen twee maanden is er door een groep vrijwilligers veel werk verzet om de kantine een grondige opknapbeurt te geven.

Toen de stucadoors hun deel van de verbouwing hadden voltooid, zijn de (deels nieuwe) muren geschilderd en is de bar onder handen genomen. Het barblad is volledig kaal gestuurd en van 6 nieuwe laklagen voorzien. De onderzijde van de bar die rood was, is antraciet geschilderd, evenals de tafeltjes voor de bezoekers. De nieuwe kleuren groen, cappuchino en antraciet geven de kantine een frisse, vrolijke uitstraling. De kapstok die op een nogal dominante plek hing, is verhuisd naar de achterzijde van de muren die zijn opgetrokken tussen de kleedkamers en de kantine. Daar zijn inmiddels ook tassenrekken geplaatst. De Venlose graffiti-kunstenaar Vincent Huibers komt binnenkort met een ontwerp voor twee muurschilderingen, waar de tafeltennissport op een subtiele wijze in verweven zit. Op de groene wand links van de bar wordt het heden en verleden van de tafeltennisssport uitgebeeld.

Zeker zo opvallend is de keuze van het meubilair. De nieuwe, comfortabele barkrukken met donkerbruine bekleding en rugleuning (zie foto), zijn deze week geïnstalleerd en wachten tot de eerste bezoekers er op neervleien. Bruine en grijze kuipstoeltjes vervangen de kunststof Ikea-stoelen bij de tafeltjes. Ook de zithoek krijgt een eigentijdsere aanblik met twee nieuwe trendy bankjes, een tafeltje, een stoeltje en een kleed. Er worden acht nieuwe, moderne lampen opgehangen boven de tafeltjes en de grote stamtafel, die terugkeert op een centrale plek. Nieuw is de dartbaan in de rechterboek, aan de zijde van de speelzaal. Een wens van veel jeugdleden. Maar de kantine is pas echt af als de nieuwe vloerbedekking is gelegd: pvc met houtlook in de kleur bruin geeft de kantine een veel warmere uitstraling. En dat is precies de bedoeling. Bezoekers voelen zich prettig in een ‘groene omgeving’ volgens de styliste. Daarom is er gedacht aan beplanting. Uit het oogpunt van duurzaamheid is gekozen voor kunststof palmbomen en andere tropische beplanting.

Als begin september de muurschilderingen zijn aangebracht, de vloerbedekking is gelegd en het vernieuwde interieur volledig is geinstalleerd, is de metamorfose van de Hilversum-kantine voltooid en kunnen we weer 10 tot 15 jaar vooruit. Natuurlijk zal er dit jaar nog wel een openingsfeestje komen. Want Hilversum beschikt vanaf komend seizoen niet alleen over een van de best geoutilleerde  tafeltenniszalen van Nederland, maar ook over een verblijfsruimte om trots op te zijn. Hulde aan de vrijwilligers, die de afgelopen twee maanden handen vol werk hebben verricht.

Het vernieuwde bargedeelte  met de nieuwe barkrukken. Antraciet, groen en cappuchino zijn de beeldbepalende kleuren in de vernieuwde kantine.