Met minder deelnemers toch succesvol eerste weekend van AK

Tijdens het eerste weekend van de Afdelingskampioenschappen Midden op 26 en 27 maart was de sfeer als vanouds. Toch lag met name bij de lagere senioren het aantal inschrijvingen beduidend lager dan in 2020 en de jaren daarvoor. Door de coronacrisis kon de AK, die vorig jaar ook al in het water viel, in de competitievrije weekenden van januari dit jaar niet doorgaan. Pas in februari kwam het tafeltennisleven weer een beetje op gang. Als vervangende data werd gekozen voor het laatste weekend van maart (lagere jeugd en senioren) en het tweede weekend van juni (hogere jeugd en hogere senioren).

Zondag werd duidelijk dat ook tafeltennisevenementen als de AK te maken hebben met de naweeën van corona. Niet iedereen staat te trappelen om direct weer aan grote toernooien deel te nemen. Van de 45 spelers die zich wel hadden aangemeld,  trokken zich er 10 voortijdig terug. De afmeldingen waren voornamelijk corona-gerelateerd. En dus bleef er een select gezelschap over van 35 spelers, die streden om de prijzen in de lagere klassen. Een uur later dan het tijdschema aangaf, konden om 16.45 uur de prijzen worden uitgereikt. Uiteraard werd na afloop de traditionele groepsfoto gemaakt van de prijswinnaars.

Prijswinnaars lagere senioren:

Verzamel 4 Hoofdronde
1. Jasper van Doorn-Shot
2. Folkert Schuurman-SVE
Verzamel 4  Troostronde
1. Gosse Loonstra-Vlug en Vaardig
2. Sandeep Paul-SVE
Verzamel 5 Hoofdronde
1. Django Stuitenburg – Almere United
2. Florian Burgerhout – Shot
Verzamel 5 Troostronde
1. Gerard de Jong-TTV Overhees
2. Feryat Aslantas-TTV Almeerspin
Dubbel 4
1. Erwin Breed / Jean Marie Prost -Vlug en Vaardig
2. Sandeep Badam / Sandeep Paul – TTVN/SVE
Dubbel 5
1. Nils Spillekom / Stephan Walker-TTV Almeerspin
2. Fanar Mousa / Rene Bornheim – TTV Almeerspin / Over ‘t Net

AK lagere jeugd
Een dag eerder kwam de jeugd al in actie. Ook hier werd gespeeld om de prijzen in de lagere klassen. Opmerkelijk was dat het aantal afmeldingen, in tegenstelling tot de senioren, juist lager lag dan gemiddeld. Van de 63 spelers die waren aangemeld, namen er 61 deel aan het toernooi. Jeugd en senioren opgeteld verschenen er in het eerste AK-weekend dus 96 spelers achter de tafel.

Voor het eerst in vele jaren speelde de jeugd niet in 3 maar in 2 verschillende klassen. Vanwege het tanende ledenaantal van de NTTB Midden wordt de spoeling steeds dunner. Daarom werd besloten de leeftijdsklassen enkel te schrappen en alleen nog een indeling naar sterkte te maken in zowel enkel- als dubbelspel. Wat onder deze omstandigheden al een verbetering mag worden beschouwd.

Een goed gevulde zaal bij de AK lagere jeugd.

Mede door de aanwezigheid van een groot aantal ouders en clubbegeleiders was het de hele dag behoorlijk druk in de beide speelzalen in de kantine. De vele spannende partijen zorgden ervoor dat het geplande tijdschema danig uit liep. Het leverde desondanks voornamelijke blije gezichten op van jeugdige prijswinnaars, die met een trofee naar huis gingen. Bovendien kregen alle deelnemers ook nog een herinneringsmedaille uitgereikt.

De loterij die tijdens het toernooi werd gehouden, met meer dan 35 prijzen, maakte het feest helemaal compleet. Elke deelnemer kreeg bij aankomst twee lootjes overhandigd. De tafeltennisfirma Sport Europe deed een duit in het zakje door €120 aan waardebonnen beschikbaar te stellen.

Voor elke deelnemer was er een herinneringsmedaille.

Prijswinnaars lagere jeugd:

Dubbel 5
1. Kasper Van Aalst / Milanas Kvietkauskas – Woerden/VTV
2. Niek Postma / Sven Nobel – Woerden

Het tweede deel van de Afdelingskampioenschappen vindt plaats in juni De AK hogere senioren worden gespeeld op zaterdag 11 juni, de hogere jeugd komt zondag 12 juni in actie.

De prijswinnaars van de AK lagere jeugd. Foto: Frans Wieringa