Laatste Super Saturday: cruciale duels zonder publiek

Komende zaterdag is alweer de laatste Super Saturday van dit jaar. Vier landelijke teams komen thuis in actie. Heren 1 speelt zondag – eveneens thuis – het belangrijke duel met TOGB. Hoewel de diverse teams juist in deze fase van de competitie de aanmoedigingen van de toeschouwers hard kunnen gebruiken, zit dat er niet in. Zoals bekend heeft de overheid besloten dat er de komende weken geen publiek aanwezig mag zijn bij zowel de topsport als de amateursport.

Het programma voor zaterdag 20 november:

Eerste divisie: HiIversum 2 – Scylla 1 (aanvang 16.00 uur)
Teamselectie: Elwin Huiden, Arnoud Meijer, Mick de Vette

Hilversum startte de play-offs in de eerste divisie met een 5-2 overwinning op Tempo Team, waarbij alleen routinier Marco van Elferen een plaaggeest vormde voor Hilversum.  In de andere wedstrijd won Scylla met 4-3 van deBoer/Taverzo. Daardoor staat Hilversum na 8 van de 10 wedstrijden aan kop met 36 punten, gevolgd door Taverzo met 35, Scylla met 34 en Tempo Team met 32. Het blijft dus razend spannend in deze poule. Komende zaterdag komt Scylla op bezoek en kan Hilversum revanche nemen voor de 5-2 nederlaag in de uitwedstrijd.

Tweede divisie: Hilversum 3 – HBC 1 (aanvang 16 uur)
Teamselectie: Hans den Blanken, Tali Cohen, Yoeke Gunsing, Donald Hessing

Hilversum staat er in deze loodzware poule niet best voor. Het gat met de nummer 4 US is inmiddels 6 punten. Lichtpuntje is het programma: Hilversum treft de Amsterdammers nog in de laatste speelronde en kan zaterdag (een deel van) de achterstand inlopen met een ruime zege op nummer laatst HBC, terwijl US koploper PingPongAlkmaar ontvangt.

Derde divisie: Hilversum 4  – Entac 2 (aanvang 15 uur of 16 uur)
Teamselectie: Tjarko Bosma, Jan Dubelaar, Marcel Hofman, Djermo Roest, Pieter Salentijn, Teun Salentijn.

Ook in deze poule is het nog heel spannend. Entac 2 heeft 40 punten, Hilversum 4 39, en Assen 2 38. Wie van de drie gaat degraderen naar de afdeling? Hilversum ontvangt Entac waarvan uit met 7-3 werd gewonnen. Maar dat is geen garantie voor een goed resultaat in de thuiswedstrijd. Wel hebben de Enschedeërs nog het zwaarste programma voor de boeg van de drie degradatiekandidaten. Hilversum moet in de slotronde naar het verre Buitenpost, dat laatste staat en dan vermoedelijk al is gedegradeerd.

Dames eerste divisie: Hilversum 1 – Disnierats 1 (aanvang 15 uur of 16 uur)
Teamselectie:Angelique van den Bosch, Rosa Bosselaar, Julia Cao, Anne Hoogeveen, Fleur Hoogeveen, Aniek Jansen.

Ondanks de (kleine) nederlaag van afgelopen zaterdag in de uitwedstrijd tegen Taverzo staan de dames van Hilversum er nog goed voor in de strijd om promotie. Slechts 1 puntje scheidt de meiden van plek 1, terwijl hun huidige 2e plaats is ‘goed’ voor de promotie-degradatiewedstrijd tegen de winnaar van de play-down eredivisie op 18 december.

Als Disnierats zaterdag uitkomt in de sterkste opstelling met Tessa Margaroli, Som Roelofsma en Nicole van der Ark krijgt Hilversum het zwaar te verduren in de strijd om promotie. Is dat erg? Nee, dat vindt inmiddels niemand. Het is wel duidelijk dat speelsters en coach van Hilversum niet staan te dringen om te promoveren naar een klasse waarin ze, alle eerlijkheid gebied dat te zeggen, niets te zoeken hebben. Iedereen vindt het plezierig in de 1e divisie. Het zijn leuke, vaak spannende, wedstrijden (met een gezellige nazit) tussen teams die aan elkaar gewaagd zijn. Die ruil je niet graag in voor een competitie waarin je zeker weet dat je minstens 5 keer een pak slaag krijgt.

Disnierats wil ongetwijfeld revanche voor de 2-5 nederlaag die het thuis leed tegen Hilversum, waardoor het om meer dan één reden een spannende wedstrijd belooft te worden zaterdag.

Programma zondag 21 november

ProActiefTT/Hilversum 1 – Combilo TOGB 1 (aanvang 14.00 uur)
Teamselectie: Khalid Assar, Adrien Cotton, Lauric Jean, Xavier Peral Parent, Benjamin Rogiers, Nolan Schultz

In de laatste speelronde van de reguliere competitie in de eredivisie beginnen alle wedstrijden om dezelfde tijd. Voor de mannen van coach Bert Olofsen is het erop of eronder als het gaat om plaatsing voor de play-offs. Hilversum staat vierde, wat net genoeg is voor plaatsing, het bezoekende TOGB heeft één punt meer. Winnen is dus het devies.

Concurrent Maashorst heeft twee punten minder, maar moet in de slotronde naar Tempo Team dat laatste staat. Alles hangt al het hele seizoen af van de opstellingen waarin gespeeld wordt, en met name de vraag welke buitenlandse spelers beschikbaar zijn om de punten bij elkaar te slaan. Dat zal in de slotronde van de reguliere competitie niet anders zijn. Zondagavond weten we wie uit deze tombola tevoorschijn komen.