Koninklijke Onderscheiding voor Wim Oud na 40 jaar penningmeesterschap

Het was een perfecte dekmantel: de reünie van oud-clubgenoten van Quick’32, waarbij Wim Oud als mede-organisator betrokken was. Halverwege de middag kwam de penningmeester van TTV Hilversum tot zijn niet geringe verbazing plots zelf in het middelpunt van de belangstelling te staan. Onder begeleiding van de grote schare aanwezigen werd Oud, die dit jaar 80 jaar werd, naar de speelzaal gedirigeerd. Om vervolgens in het zonnetje te worden gezet door burgemeester Gerhard van den Top. Die sprak veel lovende woorden, waarna de jubilaris een Koninklijke Onderscheiding ontving.
Wim Oud werd in 1984 penningmeester van Quick’32, dat in 2007 fuseerde met Victoria en verder ging als TTV Hilversum. 40 jaar lang bekleedde hij de functie van penningmeester ‘met betrouwbaarheid en toewijding’. Hij heeft, zo gaf de burgemeester aan, tevens een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van de tafeltennissport in Hilversum. Zijn visie en vastberadenheid hebben bijgedragen aan de totstandkoming van een nieuwe accommodatie van twee Hilversumse tafeltennisverenigingen, zonder verlies van leden. Daarnaast organiseert Wim Oud met succes al vele jaren een landelijke veteranentoernooi onder de vlag van de Old Timers Club.
Voor al zijn verdiensten de afgelopen 40 jaar werd de Huizer benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Sinds 2021 was Oud al erelid van de vereniging.
Ook oud-voorzitter André Louwen deed een duit in het zakje. Hij roemde de ‘stille kracht’ die dag-in, dag-uit meerdere uren voor de vereniging in de weer is en dat ‘met een vriendelijke nuchterheid’ als volstrekt normaal beschouwt. Zelfs vanaf zijn vakantie-adres in Azië, waar hij met enige regelmaat verbleef, heeft Oud de laptop bij de hand en worden de betalingen nog dezelfde dag verstuurd. Zo iemand is goud waard. ,,Een vrijwilliger is niet iemand die zegt ‘ik wou’ of ‘ik zou’ of ‘er moet’, maar is iemand die doet”, zo benadrukte Louwen. ,,Een quote van Loesje is: ‘Als elke vrijwilliger een ster kreeg, werd het nooit meer donker’. Jij bent als vrijwilliger een zon voor onze tafeltennisvereniging’.
De gedecoreerde sprak in zijn dankwoord de hoop uit dat hij zich ‘nog minstens 10 jaar’ met hart en ziel kan inzetten voor de vereniging.