Jongens 1 bij beste acht van Nederland

Het eerste jeugdteam van Hilversum wist zich afgelopen zaterdag te plaatsen voor de hoogste klasse, de kampioenspoule. Dit betekent dat Lars de Visser, Mick de Vette en Tim van der Leeden komend voorjaar gaan meedoen in de strijd om de landstitel.Zoals wellicht bekend is, kent de jeugdcompetitie bij de Landelijk A-klasse een andere opzet dan de rest van de competitie. De poules bestaan uit maar liefst 8 teams, waarbij de teams die bij de eerste vier eindigen na zeven ronden, zich plaatsten voor de kampioenspoule. Daarna volgt nog een vierkamp met de bovenste en de onderste teams om de eindstand te bepalen van de poule. Die eindstand is leuk voor de statistiek, de stand na wedstrijd 7, daar is elk team mee bezig.

Zo ook Hilversum. Het was duidelijk dat dit team slechts één missie had: het bereiken van de kampioenspoule. Vorige helft werd er ijzersterk gespeeld en het team van Lars de Visser en Mick de Vette was intussen versterkt met Tim van der Leeden. Vooraf werd Hilversum dan ook tot de kanshebbers gerekend. Het was al snel duidelijk dat vijf teams streden om de vier plaatsen: TOBG, Westa, Middelburg, SVE en Hilversum. De overige drie teams waren kansloos.

Hilversum kwam enigszins aarzelend uit de startblokken met 11 punten uit twee wedstrijden en kon zich eigenlijk geen misstap meer veroorloven. Maar uit het loodzware programma van Westa thuis en Middelburg uit, werden 14 punten gehaald. Daarna werd duidelijk dat Middelburg aangeslagen was en kind van de rekening zou worden.

Afgelopen zaterdag, de beruchte zevende wedstrijddag had Hilversum aan vier punten genoeg voor plaatsing. Het werd een maximale 10-0 overwinning, waarmee Hilversum op plaats 2 eindigt. En deze plaats is dik verdiend. Dit jeugdteam gaat volgend jaar spelen om de landstitel. Hilversum zal niet starten als topfavoriet. Maar het behoort zeker tot de outsiders.

SVE 1 7 53
Hilversum 1 7 49
HelwegenPeters/Westa 1 7 49
TOGB 1 7 46