Johan Beun (1941-2022): Gooise tafeltenniscoryfee uit de tijd van Cor du Buy

Decennia lang is ’t Gooi een tafeltennisbolwerk binnen de NTTB.  Onze afdeling, inmiddels opgegaan in Midden, brengt veel sterke spelers naar voren. Een van hen is Johan Beun, eigenaar van een reclamebureau en de Hilversumse sigarenzaak Toko Roko. Johan is samen met zijn broers Gerard en Charles drijvende kracht achter de vereniging UBTV, vandaag de dag bekend onder de naam SC ’t Gooi. Beun is 30 maart op 80-jarige leeftijd overleden na een slopende ziekte.

De Hilversummer behoort in zijn jonge jaren tot de beste tafeltennissers van ons land. In 1957 promoveert UBTV met Johan Beun, Tinus Mell en Ulfert Schults naar de ereklasse. Beun, kort bij tafel spelend en makkelijk scorend met direct aanvalsspel, staat zijn mannetje op het hoogste niveau. In de ereklasse weet hij in 1965 zelfs international Bert Onnes te verslaan, zo lezen we in het vroegere afdelingsorgaan Gooisch Tafeltennis. Voormalig Nederlands kampioen Cor du Buy, net terug uit Australië, moet er begin jaren zestig aan te pas komen om met Johan Beun samen UBTV voor degradatie naar de hoofdklasse te behoeden.

Hoewel Johan, net als zijn broers Charles en Gerard zijn hart verpand heeft aan UBTV en daar twintig jaar penningmeester is, maakt hij eind jaren zestig de sportieve overstap naar Quick’32, waar hij met de plaatselijke coryfeeën Sam Louwerse en Jan Schaefer komt te spelen en de Amsterdamse verdediger Appie Reinders (op de foto v.l.n.r. Louwerse, Reinders en Beun in het seizoen ’68-’69). Maar Johan is ook teammaat van aanstormend talent Erik Brakkee, die tien jaar jonger is. ,,Johan stond door zijn ervaring in de ereklasse voor mijn gevoel wel een beetje boven de rest”, herinnert de 70-jarige Kortenhoever zich. ,,Hij kwam uit de periode van Cor du Buy en had zijn sporen verdiend op het hoogste niveau. Terwijl ik net kwam kijken. Dus ik keek wel tegen hem op.” Huize Beun was de vaste verzamelplek bij een uitwedstrijd, vertelt Brakkee. ,,Voordat we vertrokken, gingen we aan tafel en bakte Johans vrouw Loek altijd een biefstukkie voor de spelers. Daar konden we behoorlijk op presteren.”

Beun en Brakkee hebben 5 jaar samen gespeeld in de hoofdklasse, eerst bij Quick’32 (voorganger van TTV Hilversum) en later bij Jaski. Toen die twee clubs fuseerden tot Jaski-Quick, keerde Beun terug naar UBTV. De  tafeltennisvereniging, die zoveel kleurrijke pingpongers heeft voortgebracht, is dan al van het oude Schildpad Tafeltennishuis in de Stationsstraat verhuisd naar een eigen home: een knusse zolder aan de Boerhaavestraat, die later uitbreiding krijgt beneden. Totdat in mei 1998 UBTV een inktzwarte dag beleeft: een felle brand verwoest het gehele onderkomen. Wat rest is een ruine. De oorzaak wordt nooit opgehelderd.

UBTV belandt een neerwaartse spiraal. Kan tijdelijk terecht in het nieuwe Schildpadhuis en vind uiteindelijk, jaren later, onderdak op het terrein van SC ’t Gooi aan de Beresteinseweg. ‘Johan heeft door zijn geweldige inzet een zeer belangrijke rol gespeeld bij het realiseren van de sporthal aan het clubhuis’, schrijft voorzitter Jolanda Osendarp in een afscheidswoord. In 2001 wordt hij benoemd tot erelid en blijft achter de schermen actief binnen de vereniging.

De laatste jaren sukkelt hij steeds meer met zijn gezondheid. Op 30 maart overlijdt hij, 80 jaar oud. We houden deze Gooise tafeltenniscoryfee blijvend in herinnering.