Hoe gaat het met… Simon Klees? ‘Als je geen oog meer hebt voor de mooie dingen, dan versomber je’

Naam: Simon Klees

Leeftijd: 44

Studie/beroep: Scrummaster. (Ja, dat is een beroep.)

Competitieklasse: 5

,,Ik weet niet hoelang ik al tafeltennis. Ergens in de vorige eeuw mee begonnen, tijdje laten liggen en een jaar of tien geleden weer opgepakt”.

Simon, zo blijkt uit dit interview, is ook een echte taalpurist.

– Waar heb je het meest onder te lijden tijdens de coronacrisis?

,,Weet je, ik prijs me enorm gelukkig dat ons gezin er zo goed van afkomt. Afgelopen jaar verhuisd naar een nieuwbouwwoning en daar de hele tijd mee bezig zijn was een welkome afleiding. We merkten dat dat best veel tijd kost allemaal.

Daarnaast ben ik in een jaar nog nooit zo weinig vrij geweest, wat in coronatijd natuurlijk ook niet vanzelfsprekend is voor een zzp’er. (Rare afkorting trouwens: ‘zelfstandige zonder personeel’er’.)”

,,En waar ik aardig wat collega’s gek zie worden tijdens de vele onlinevergaderingen die we hebben (‘Mama is even druk! Gaan jullie daar even rustig spelen! Kunnen jullie anders niet gewoon naar Kyeano’s huis voor een keertje!?’), komt het me niet slecht uit dat mijn kinderen al wat ouder zijn en heel lief netjes hun schoolwerk doen of lekker buiten spelen als het weer het toelaat. Daarbij heb ik thuis ruimte om ongestoord te kunnen werken. Dus ik kan niet echt zeggen dat ik nou zoveel te lijden heb onder de crisis.”

,,Maar wat me wel heeft aangegrepen is het overlijden van onze trainingsgenote Yvette Moerdijk. Bewonderenswaardig hoe zij altijd positief en vriendelijk bleef, terwijl ze de ene na de andere tegenslag te verwerken kreeg, totdat die laatste klap haar fataal werd. Heel tragisch. En dan die lui die weigeren zich aan de maatregelen te houden, ‘omdat het alleen de mensen treft die al iets onder de leden hebben en het verder maar een griepje is’. Om dat soort egoïsme kan ik wel kwaad worden.”

– Waar krijg je energie van in coronatijd?

,,Focussen op wat er allemaal kan. Rondje over de hei met de hond. Met vrienden op zaterdagavond een online escape room doen en ons kapot lachen. Kijken hoe de straat hier voor de deur wordt afgemaakt. Met de nieuwe buren kennismaken en de installateur bashen. Terecht trouwens, want het heeft er alle schijn van dat die lui betaald krijgen om hun werk niet in één keer goed te doen. Lekker eten laten bezorgen. Met z’n allen Wie Is De Mol kijken met vrienden in een whatsappgroep. Keuken Kampioen Divisie-hekkensluiter FC Dordrecht volgen omdat de zoon van een oud-klasgenote daar sinds dit jaar speelt (Thomas Poll, verhuurd door FC Groningen). Met vrienden wekenlang online een vervelend langdradig spel spelen (‘Diplomacy’) maar dat wel winnen.”

• Wat heb je het meest gemist de afgelopen tijd?

,,Jullie! Behalve Arnoud, want die wint steeds van me met schaken. Nee hoor, grapje. Arnoud ook. Of nee, toch niet. Jawel. Ik heb Arnoud gemist. En de rest niet. Of toch wel. Ik heb jullie allemaal gemist! En een keer wat anders zien dan alleen het Gooi op de fiets.”

– Welke nieuwe hobby’s / bezigheden heb je ontdekt in de coronaperiode?

,,Videomontage. Helaas veel te weinig tijd voor gehad maar ik ga dat binnenkort inhalen”.

– Waar heb je je het meest aan geërgerd de afgelopen tijd?

,,Ik word er soms een beetje gek van dat mensen maar doorgaan op hoe erg de maatregelen allemaal wel niet zijn en die corona bagatelliseren. Natuurlijk, wie wil nou niet dat die ziekte maar een griepje is en dat we de maatregelen makkelijk kunnen afschaffen. Maar de werkelijkheid is nu eenmaal anders. Door je steeds maar weer te richten op de narigheid versomber je snel, word je cynisch, depressief en weet ik wat nog meer. Kijk toch naar de mooie dingen! Zoals het cliché zegt: alles wat je aandacht geeft, groeit.”

– Wat doe je om je conditie op peil te houden?

,,Thuis spinnen of buiten fietsen met mijn dochter”.

– Waar ben je verslaafd aan geraakt?

,,Dingen bestellen via internet. En in de rij staan bij de GAD om de dozen af te voeren.”

– Als er weer binnen weer getafeltennist kan worden, haal je dan direct weer je batje tevoorschijn? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?

,,Ik wil graag weer trainen, spelen, iedereen weer zien. Maar wel als het veilig is.”

Wat zijn de dingen waar je je het meest naar uitkijkt dit jaar?

,,De tuin inrichten, feestjes geven, uit eten gaan, een vakantie, tafeltennis”.

– Wat denk je van vakantie in 2021? Waar naartoe?

,,Het zou mooi zijn als we er weer eens uit kunnen. Nog geen plannen gemaakt. Misschien richting het zuiden rijden en ergens kamperen, of een huisje huren. We zien het nog wel.”

,,Iedereen veel sterkte. Hou vol.”