‘Hoe gaat het met… Niels Brinkman? ‘Je zult verbaasd zijn hoeveel taarten en gebak er sinds de lockdown over de toonbank gaan’

Naam: Niels Brinkman

Leeftijd: 20

Opleiding / Beroep: Patissier bij patisserie Remy in Blaricum

Competitieklasse: 5e klasse senior duo

Tafeltennist al 5 jaar.

– Wat heb je het meest gemist de afgelopen tijd?

,,Ik heb vooral de gezellige en sociale aspecten gemist. Zoals het uit-eten, voetbalwedstrijden, een biertje drinken aan de bar of de Super Saturday bijwonen.”

Waar krijg je extra energie van in coronatijd?

,,Klinkt gek, maar ik kreeg vooral energie van mijn werk. In coronatijd heb ik gewoon elke dag kunnen werken. Ik heb niet thuis hoeven zitten.”

– Welke nieuwe hobby’s / bezigheden heb je ontdekt in de coronaperiode?

,,Nu ik elke avond thuis zit in plaats van dat ik op de club ben of naar voetbalwedstrijden ga, ben ik andere dingen gaan doen. Iets wat ik altijd wilde gaan doen, maar altijd voor mij uit schoof. Ik ben bezig met mijn patisserie-receptenboek, maar ook ben ik begonnen met de theorie voor een rijbewijs. Ik heb nu genoeg tijd om te leren.”

-Waar heb je je het meest aan geërgerd de afgelopen tijd?

,,Ik heb me vooral geïrriteerd aan mensen die helemaal overstuur raken als het ergens te druk is, maar zelf vinden dat zij mogen blijven en de ander weg moet gaan.”

-Je bent inmiddels geslaagd voor je examen als patissier. Welke invloed heeft de coronacrisis gehad op het voltooien van je opleiding?

,,Ik heb mijn opleiding inderdaad kunnen afronden in coronatijd. In het begin was het vooral lastig voor school om een passende manier te vinden om ons zo goed mogelijk voor te kunnen bereiden op ons examen. Maar ook om een echt patisserie-examen te geven dat net als andere jaren werd gegeven en beoordeeld. Uiteindelijk heb ik het examen van mijn opleiding met 4 maanden vertraging wel succesvol kunnen afronden.”

-Merk je dat er minder banket wordt verkocht, omdat mensen niet meer uitgebreid hun verjaardag of ander heugelijk feit kunnen vieren?

,,Nee, eigenlijk helemaal niet. Waar het op neer komt is dat we het enorm druk hebben sinds de lockdown die vorig jaar in ging. We verbazen ons in de bakkerij elke keer weer hoeveel taart en gebak over de toonbank gaan. En we krijgen wekelijks behoorlijk wat bestellingen voor verjaarstaarten.”

-Wat gebeurt er met gebak dat aan het eind van de dag overblijft? Gaat dat de container in of naar de voedselbank?

,,Die vraag krijg ik echt super vaak. Eigenlijk houden we nooit echt gebak over. Maar stel dat het zo is; het meeste gebak kunnen we niet nog een dag bewaren en gaat ook inderdaad weg. We verkopen alleen maar vers gebak wat ‘Remy-waardig’ is. Er zijn een paar soorten gebak die langer goed blijven en dan kan het nog een dag later verkocht worden. Als er echt gebak overblijft, dan zijn ze thuis heel blij.”

– Je bent afgelopen seizoen gestart als hulptrainer bij de jeugd. Heb je ambitie om je trainersdiploma te halen? En aan welke groep geef je het liefst training?

,,Klopt, ik vind het super leuk om training te geven. Om daarmee de basis voor spelers te leggen, zoals techniek-beheersing om dan de spelers zelf te laten bepalen wat voor speelstijl ze willen. Ik wil ze helpen beter te worden. Om van iedereen te leren en je te ontwikkelen als speler. Ik kan geen keus maken tussen jeugd of senioren, omdat ik allebei heel leuk vind om training te geven. Inmiddels heb ik me al opgegeven voor de Tafeltennistrainer 2 opleiding (afgekort TT2) en hoop die snel te kunnen starten.”

-Je assisteert ook af en toe als barmedewerker. Waarom vind je het leuk om bij onze vereniging achter de bar te staan?

,,Ik vind het wel super leuk om achter de bar te staan en vooral voor de gezellige en leuke leden die er zijn. Het geeft de bar wel rust als ik achter de bar sta in plaats van voor de bar?.”

– Als er weer binnen weer getafeltennist kan worden, haal je dan direct weer je batje tevoorschijn? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?

,,Ik zou wel gelijk mijn batje pakken, al is het om training te geven of zelf te spelen. Ik kan niet wachten tot wanneer het weer mag!”

-Wanneer verwacht je dat het Tafeltenniscentrum weer open gaat en wanneer denk je dat de bar weer open gaat?

,,Ik hoop dat ze allebei zo snel mogelijk weer open mogen en alles weer wordt zo als voor de lockdown.”

– Wat zijn je plannen voor de zomervakantie?

,,Als alles weer open is zou ik wel 2 weken lekker op vakantie gaan.”