Hoe gaat het met… Mick de Vette? ,,Ik ben ambitieus in alles wat ik doe”

Naam:            Mick de Vette

Leeftijd:          18 jaar

Opleiding:       VWO 6

Comp.klasse: 1e divisie

Tafeltennist al: Bijna 11 jaar

– Wie of wat heb je het meest gemist de afgelopen tijd?

,,Uiteraard heb ik het tafeltennissen gemist. Niet alleen het spelletje zelf, maar zeker ook het sociale aspect, vooral de Super Saturdays. Verder is het sociale contact met leeftijdsgenoten ook een gemis, ik heb dan nog het geluk gehad dat ik als examenleerling deels naar school mocht, maar buiten school was er natuurlijk niet veel mogelijk.”

– Waar krijg je energie van in coronatijd? En heb je in deze periode toch nog een plek gevonden om te tafeltennissen?

,,Ik houd er ontzettend van mezelf te verbeteren in dingen of om uitdagingen aan te gaan. Zo heb ik bijvoorbeeld geprobeerd telkens iets langer koud te kunnen douchen, en heb ik met wat vrienden geprobeerd de tijd dat we onze adem in kunnen houden te verbeteren. Dat zijn dingen die ik erg leuk vind en waar ik energie van krijg. Ook krijg ik energie van vrienden en muziek.”

– Welke nieuwe hobby’s / bezigheden heb je ontdekt in de coronaperiode?

,,Ik kwam er wel achter toen tafeltennissen niet meer mogelijk was, dat ik daar buiten niet veel hobby’s had. Hoe ik een deel van de tijd ben doorgekomen is met het leren van nieuwe dingen, zoals bijvoorbeeld jongleren met meerdere objecten.”

-Wat is je vervelendste ervaring van de afgelopen tijd?

,,Het vervelendste van de afgelopen tijd vind ik dat ik heb gemerkt dat ik een stuk minder motivatie hebt voor veel dingen. Door het niet hebben van een standaard ritme zit ik lager in mijn energie en heb ik minder zin om zelf dingen te ondernemen.”

-Wat is je mooiste ervaring?

,,In de afgelopen periode is er natuurlijk niet bijzonder veel gebeurd. Wat voor mij een mooi moment was, was het afronden van een eindproject voor school waar ik meerdere maanden aan heb gewerkt.”

– Wat doe je aan je conditie op peil te houden?

,,Wat ik in de eerste lockdown nog kon opbrengen om fysiek te doen, is me in de tweede lockdown een stuk minder gelukt. In de eerste lockdown deed ik hardlopen, touwtje springen en veel fietsen op mijn racefiets. Maar in deze tweede lockdown is mijn motivatie om te sporten erg laag geworden, vooral omdat er niet een doel is om naartoe te werken, en dat heb ik wel nodig. Dus er is werk aan de winkel als we weer mogen tafeltennissen om de conditie zo snel mogelijk weer op niveau te krijgen.”

– Jij en jouw team met Arnoud en Elwin waren veelbelovend begonnen aan de najaarscompetitie en stonden verrassend aan kop in de eerste divisie. Kun je daar straks nog wat mee als de najaarscompetitie van start gaat?

,,Dat de start van het vorige seizoen zo sterk was, geeft natuurlijk vertrouwen in het niveau dat je persoonlijk en ook als team kunt behalen. Dus in die zin kunnen we daar zeker wat mee. Maar er is nu natuurlijk een hele lange tijd waarin niemand heeft kunnen trainen, waardoor straks iedereen weer op nul moet beginnen. Naar alle waarschijnlijkheid behaalt niet iedereen snel weer het oude niveau, dus is het maar de vraag of het wederom zo positief zal verlopen voor ons. We zullen even hard moeten werken als de rest.”

– Hoe kijk je aan tegen de nieuwe competitieopzet in de eerste divisie, waarbij maar 7 partijen worden gespeeld in plaats van 10?

Ik ben zelf geen voorstander van de nieuwe opzet waarin iedereen maar 2 enkelpartijen speelt. Als fanatiek tafeltennisser houd ik ervan zo veel wedstrijden als mogelijk te spelen. Daarbij erger ik mij totaal niet aan de lange duur van een competitiewedstrijd, het lijkt mij alleen maar zonde om één enkelpartij minder te spelen als de tegenstander toch aanwezig is.”

-Jij bent iemand met een grote trainingsijver, trainingsinzet en ambitie. Kun je dat gemakkelijk opbrengen? En wat hoop je uiteindelijk te bereiken in de tafeltennissport?

,,Ik ben altijd al ambitieus en ijverig geweest en ik heb ook altijd de drang gehad overal beter in te worden. Het is voor mij nooit moeilijk geweest om dit op te brengen, omdat ik vaak iets pas echt leuk ga vinden als ik er beter in word, en hoe beter ik word, hoe leuker ik het vind. Het uiteindelijke doel is voor mij om goed mee te kunnen draaien in de eredivisie (zonder daarvoor 5 keer per week te hoeven trainen).”

– Als het Tafeltenniscentrum weer open gaat, kom je dan direct weer trainen? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?

,,Zodra het weer mogelijk is sta ik direct weer in de zaal, hopelijk met vele anderen.”

– Hoe ziet jouw zomer eruit?

,,Met mijn vrienden hadden we eerst de plannen om een buitenlandse examenreis te maken. Maar we willen niet het risico lopen dat het niet doorgaat en dat we dan niets hebben, dus hebben we plannen gemaakt in Nederland. Het is natuurlijk hopen op mooi weer. Maar voornamelijk gaat mijn zomer er relaxed en zorgeloos uitzien (hoop ik). In deze tijd van weinig mogelijkheden, maar toch nog veel verplichtingen, ben ik erg toegekomen aan een rustige onbezorgde tijd waarin ik nergens aan hoef te denken. Maar eerst nog een tijdje hard werken. voor de eindexamens. Oh ja, en natuurlijk nog een heerlijk gezellige tafeltennisweek op het MJ Zomerkamp.”

,,Als fanatiek tafeltennisser hou ik ervan zoveel mogelijk wedstrijden te spelen.” Foto’s: Frans Wieringa