Hoe gaat het met… Johan Verstege: ,,Ik krijg energie van mijn kleinzoons”

Naam: Johan Verstege
Leeftijd: nog geen 62
Beroep: werkzaam bij luxe pennen speciaalzaak/webshop in Laren en bij afhaal horecagelegenheid langs de snelweg A27.
Is al: 13 jaar vaste barman bij TTV Hilversum.

Je hebt zelf in vrij hevige mate corona gehad, ben je daar nu helemaal van hersteld?
,,Nou ja hevig, ik ben niet opgenomen geweest, maar het waren geen fijne weken, kan ik je vertellen. En o.a. m’n luchtbehandeling voelt nog steeds niet als daarvoor. Daarom raad ik iedereen aan: volg de regels, om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden”.

Waar krijg je energie van in deze moeilijke tijden?
,,Mijn kleinzoons. Drie en dertien. Vooral met de oudste heb ik een hele goede band, we appen veel en hij komt regelmatig logeren. We hebben veel schik en gezelligheid samen.

Wat heb je het meest gemist sinds de coronacrisis uitbrak?
,,Het Normale. Zoals met m’n kleinzoon iets buiten de deur te ondernemen, museum, restaurantje/terrasje, bouwmarkt e.d. En natuurlijk de hectische maar vreselijk gezellige uurtjes met het bar/keuken team op de Super Saturdays.”

Zijn je klanten veel aan het klagen of valt er nog genoeg te lachen? Wat moet ik me trouwens voorstellen bij humor aan de pomp?
,,Voor klagende klanten heb je geen coronacrisis nodig. Wij zijn trouwens geen pomp, we zitten bij een pomp, met de brandstof hebben we niets te maken, de mensen betalen buiten, wij doen uitsluitend de horeca.
Gelukkig komen ook daar merendeels gezellige mensen, bijvoorbeeld chauffeurs en bouwvakkers die ook wel van een lolletje houden.
Je hebt ook serieuze klanten, die dankzij een gevatte opmerking toch met een glimlach de deur uitlopen.”
,,En je hebt klanten die je een beetje in de zeik kunt nemen, of die je humor niet snappen en dan heb je in ieder geval zelf een grijns op je gezicht.”

Je verkoopt ook vulpennen online. Maar welke verdwaalde geest gaat er in deze tijd van digitalisering nog een vulpen kopen?
,,Tja, je hebt ook verdwaalde geesten die gaan tafeltennistraining geven en fietspuzzeltochten organiseren. Gelukkig zijn er wereldwijd ook een heleboel ‘pennengekkies’. Verzamelaars, beleggers, liefhebbers en schrijfenthousiasten. Er zijn special editions die ongeschreven de kluis in gaan, pennen die als sieraad of statussymbool op het bureau liggen te pronken en pennen waar fanatiek mee geschreven wordt. En dat brengt weer een hele markt voor het juiste schrijfpapier en de favoriete soort- en kleur- inkt met zich mee. Kijk maar eens op appelboom.com of volg ons op YouTube.

Wat heeft je het meest geërgerd de afgelopen tijd?
,,De laatste weken natuurlijk het tuig, dat onder het mom van corona protesten de politie te lijf gaat, vernielingen aanricht en winkels plundert. En de mensen die het bestaan van corona nog steeds durven te ontkennen en ‘hun vrijheid’ en waanideeën belangrijker vinden dan de gezondheid van hun medemens.
Maar daarvoor het hele Zwarte Pieten gezeik en het linkse gezeur over het slavernijverleden. Idioten die de geschiedenisboekjes willen veranderen, straatnamen willen wijzigen enz. Daarmee verander je het verleden toch niet. Ons nageslacht is toch ook niet verantwoordelijk te houden voor de misstappen die wij nu begaan. Laat de geschiedenis leven en leer ervan.”

Waar ben je aan verslaafd geraakt?
,,Series kijken op Netflix, NPO Plus en Videoland. En aan online bestellen, gereedschap, handige keukenhulpjes en andere hebbedingetjes van o.a. Wish die wellicht ooit, maar waarschijnlijk nooit, van pas kunnen komen.”

Wat doe je om fit te blijven?
,,Ik heb twee niet-zittende banen, dus aan beweging ontbreekt het niet.
En voor de frisse lucht neemt m’n Mechelse herder me dagelijks mee naar buiten.”

Met wie zou je als eerste een ‘goed gesprek’ aangaan, zodra de bar weer opengaat?
,,Haha, een ‘goed gesprek’, jij denkt natuurlijk dat ik Tali ga zeggen, maar daar ben ik veel te verlegen voor. Het is wel een hele lastige vraag, er zitten zoveel verschillende mensen aan de bar. Ik hoef jou geen namen te noemen, maar er is een groepje waar je sowieso geen zinnig gesprek mee kunt voeren. Je hebt de notoire klagers en mopperaars, daar hoef je niets tegen te zeggen, die vertellen hun verhaal toch wel. Je hebt gasten die hebben het hoofdzakelijk over vroeger, gelukkig ben ik nog te jong om daarover mee te kunnen praten.
Dan heb je de fanatiekelingen, die hebben het aan de bar nog steeds over tafeltennis en rubbers plakken, ben blij dat ik van andere dingen meer verstand heb. Verder heb je de betweterige wereldverbeteraars, daar kan je mee in discussie gaan, maar dan wordt het wel een hele lange avond. En er is nog een groepje, daar hebben ze het wekelijks over Oost-Europese vrouwen in een bepaalde beroepsgroep, helaas ben ik ook daar te verlegen voor, om uit ervaring mee te kunnen praten.
Maar ik mis ze allemaal, dus wat mij betreft: de eerste die praten wil, mag het zeggen. En ik hoop zo snel mogelijk.

Waar verheug je je het meest op komend jaar?
,,4 juli, de podiumplek met de Fietspuzzeltocht.”